Objective: The study was conducted to determine the self-efficacy of nursing students in disaster response.
Material and Method: The descriptive relational research was carried out in a nursing faculty and a health sciences faculty nursing department in Izmir and a health sciences faculty nursing department in Manisa. The sample of the study consisted of fourth grade students studying in these schools, and the study was completed with 548 students. The data were collected online by creating a Google Forms link through the Introductory Information Form and the Disaster Response Self-Efficacy Scale. For data analysis, the descriptive statistics, the Mann Whitney U Test were used.
Results: The average age of the students is 21.86 ± 1.05 (min: 20 max: 40) and 70.6% of them are women. 37.2% of the participants are studying at Faculty of Nursing and 54.4% of them study at the disaster/ extraordinary undergraduate curriculum. received training in nursing. The median score of the students on the Disaster Response Self-Efficacy Scale is 65.0. The median score of the students who received training on disaster nursing was found to be statistically significant and high (p<0.05).
Conclusion: The Disaster Response Self-Efficacy of the students was found to be moderate, and it was determined that the education received on this subject increased the proficiency levels of the students. Considering the diversity and frequency of disasters in our country, it is recommended to add disaster nursing courses to the nursing education curriculum.
Amaç: Çalışma, hemşirelik öğrencilerinin afete müdahalede öz yeterliliklerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ilişkisel tipteki araştırma İzmir ilinde bulunan bir hemşirelik fakültesi ve bir sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümü ile Manisa ilinde bulunan bir sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümünde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini bu okullarda öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuş, çalışma 548 öğrenci ile tamamlanmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan Tanıtıcı Bilgi Formu ve Afete Müdahalede Öz Yeterlilik Ölçeği aracılığıyla Google Forms linki oluşturularak çevrimiçi toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, Mann Whitney U Testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21.86 ± 1.05 (min:20 max:40) olup %70.6’sı kadındır. Katılımcıların %37.2’si Hemşirelik Fakültesinde öğrenim görmektedir ve %54.4’ü lisans ders programında afet/olağanüstü durumlarda hemşirelik ile ilgili bir eğitim almıştır. Öğrencilerin Afete Müdahalede Özyeterlilik Ölçeği puan ortancası 65.0’dır. Afet hemşireliği ile ilgili eğitim alan öğrencilerin ölçek puan ortancası istatistiksel olarak anlamlı ve yüksek bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Öğrencilerin afete müdahale öz yeterlilikleri orta düzeyde bulunmuş olup, bu konuda alınan eğitimin öğrencilerin yeterlilik düzeylerini arttırdığı belirlenmiştir. Ülkemizde görülen afetlerin çeşitliliği ve sıklığı göz önünde bulundurulduğunda hemşirelik eğitimi müfredatına afet hemşireliği ile ilgili derslerin eklenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | July 13, 2023 |
Publication Date | June 21, 2023 |
Submission Date | March 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 2 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.