Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Depresif Belirtiler

Year 2021, Volume: 12 Issue: 2, 510 - 516, 01.04.2021
https://doi.org/10.31067/acusaglik.849305

Abstract

Amaç: İnternetle ilişkili sorunların her yaş grubunda yaygınlaştığı ve özellikle internet bağımlılığı için risk gruplarından birinin çocuk ve ergenler olduğu bilinmektedir. Bu çalışma ortaokul öğrencisi ergenlerde depresif belirtiler ve internet bağımlılığının ilişkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Çalışma İstanbul’da iki devlet ortaokulunda 2015-2016 eğitim-öğretim yılında yapıldı. Çalışmanın yapılabilmesi için Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan etik kurul izni ve Milli Eğitim Bakanlığı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nden kurum izni alındı. Çalışma veri toplama tarihlerinde öğrenim gören, çalışmaya katılmayı kabul eden ve veri toplama formlarını eksiksiz dolduran 1312 öğrenci ile tamamlandı. Veriler Bilgi Formu, İnternet Bağımlılığı Ölçeği (İBÖ) ve Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği (ÇİDÖ) ile toplandı.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 12,44±1,20’dir. Örnekleminin %50,2’si kızdır ve %53,8’i günde 1-2 saat internette zaman geçirmektedir. İBÖ puan ortalaması 38,942±12,90, ÇİDÖ puan ortalaması 12,52±7,13’tür. İBÖ kesme noktalarına göre öğrencilerin %80,9’u normal kullanıcı, %18,4’ü riskli kullanıcı ve %0,6’sı internet bağımlısıdır. ÇİDÖ kesme noktasına göre öğrencilerin %83,2’si depresif belirti göstermezken, öğrencilerin %16,8’i depresif belirtiler göstermektedir. İBÖ ve ÇİDÖ puan ortalamaları arasında istatiksel olarak anlamlı orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur (r =,414; p<0,01).
Sonuç: Öğrencilerde internet bağımlılığı ve depresyon oranı düşük olmakla birlikte riskli internet kullanımı oldukça yüksektir. Ayrıca depresif belirtiler ile internet bağımlılığı ilişkilidir.

References

  • 1. Çalışkan SA, Yalçınkaya AÖ. Mediator Role of Emotion Regulation Between Personality Traits and İnternet Addiction in Young People. J Addict Res Ther 2019; 10(2): 378-387.
  • 2. Ayhan B, Köseliören, M. İnternet, Online Oyun ve Bağımlılık. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying 2019; 6(1): 1-30.
  • 3. Büyükgebiz KE, Tunca MZ. İnternet ve Sosyal Medya Bağımlılığının Öğrencilerin Performanslarına Etkileri Üzerine Bir Yazın Taraması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2019; 24(1): 33-53.
  • 4. Baturay MH, Toker S. Internet Addiction Among College Students: Some Causes and Effects. Education and Information Technologies 2019; 24: 2863–2885.
  • 5. Bozkurt H, Şahin S, Zoroğlu S. İnternet Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Journal Of Contemporary Medicine 2016; 6(3): 235-247.
  • 6. Bhardwaj KV, Rani M. Effect Of Internet Addiction in Relation To Healthiness and Well-Being in Rural And Urban Students: Comperative Study. Indian J Health and Well-being 2018; 9(1): 12-18.
  • 7. Çam HH, Nur N. Adölesanlarda İnternet Bağımlılığı Prevalansı İle Psikopatolojik Semptomlar ve Obezite Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. TAF Prev Med Bull 2015: 14(3); 181-188.
  • 8. Akbulut Y. Çocuk ve Ergenlerde Bilgisayar ve İnternet Kullanımının Gelişimsel Sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013; 3(2): 53-68.
  • 9. Bhardwaj VK. Level Of Depression In Relation To Internet Addiction In Adolescents Of Udhampur: Comparative Study. Indian J Health and Well-being 2018; 9(2): 220-226.
  • 10. Durak BA, Kılıç N. İnternet Bağımlılığı İle Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek, Psikolojik Belirtiler ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Türk Psikoloji Dergisi 2011; 26(67): 1-10.
  • 11. İkiz EF, Savcı M, Asıcı E, Yörük C. Üniversite Öğrencilerinde Problemli İnternet Kullanımı İle Psikolojik Belirtiler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Human Sciences 2015; 12(2): 688-702.
  • 12. Baturay MH, Toker S. Internet Addiction Among College Students: Some Causes And Effects. Education and Information Technologies 2019; 24: 2863–2885.
  • 13. Günay O, Öztürk A, Ergün AE, Sevinç N. Internet Addiction And Depression Levels In Erciyes University Students. Dusunen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences 2018; 31: 79-88
  • 14. Mayda AS, Yılmaz M, Bolu F, Dağlı SÇ, Gerçek GÇ, Teker N, Sezer T, Toygar G, Türkarslan M, Uslu AM, Usturalı E, Yamansavcı E, Yardımcı N, Önder DA. Bir Öğrenci Yurdunda Kalan Üniversite Öğrencilerindeki İnternet Bağımlılığı İle Beck Depresyon Ölçeği Arasındaki İlişki. Konuralp Tıp Dergisi 2015; 7(1): 6-14.
  • 15. Odacı H, Çikrıkci Ö. Problemli İnternet Kullanımında Depresyon, Kaygı ve Stres Düzeyine Dayalı Farklılıklar. Addicta: The Turkish Journal on Addictions 2017; 4: 41–6.
  • 16. Bayraktar F. Ergenlik Döneminde İnternet Kullanımının Rolü. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi. İzmir, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001.
  • 17. Kelleci M, Güler N, Sezer H, Gölbaşı Z. Lise Öğrencilerinde İnternet Kullanma Süresinin Cinsiyet ve Psikiyatrik Belirtiler İle İlişkisi. TAF Prev Med Bull 2009; 8(3): 223-230.
  • 18. Taş İ, Eker H, Anlı G. Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet ve Oyun Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying 2014; 1(2): 37-57.
  • 19. Malak MZ Khalifeh AH. Anxiety And Depression Among School Students In Jordan: Prevalence, Risk Factors, And Predictors. Perspect Psychiatr Care 2018; 54: 242–250.
  • 20. Öy B. Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 1991; 2: 132-137.
  • 21. Karagöz Y. SPSS 21.1 Uygulamalı Biyoistatistik. 1. basım. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Eğtim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.; 2014, s:128-131.
  • 22. Seyrek S, Cop E, Sınır H, Uğurlu M, Şenel S. Factors Associated With Internet Addiction: Cross-Sectional Study Of Turkish Adolescents. Pediatrics International 2017; 59: 218–222.
  • 23. Yılmaz E, Şahin YL, Haseski Hİ, Erol O. Lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi: Balıkesir ili örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2014; 4(1): 133-144.
  • 24. Lau JTF, Gross DL, Wu AMS, Cheng K, Lau MMC. Incidence and Predictive Factors Of Internet Addiction Among Chinese Secondary School Students in Hong Kong: A Longitudinal Study. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2017; 52: 657–667.
  • 25. Scimeca G, Bruno A, Cava L, Pandolfo G, Muscatello MRA, Zoccali, R. The Relationship between Alexithymia, Anxiety, Depression, and Internet Addiction Severity in a Sample of Italian High School Students. The Scientific World Journal, 2014; 1-9.
  • 26. Altıntaş S, Öztabak M. Ortaokul Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımları İle Anne Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Education and Humanities 2016; 7(13): 109-128.
  • 27. Ostovar S, Allahyar N, Aminpoor H, Moafian F, Nor BM, Griffiths MD. Internet Addiction and Its Psychosocial Risks (Depression, Anxiety, Stress And Loneliness) Among Iranian Adolescents and Young Adults: A Structural Equation Model In a Cross-Sectional Study. Int J Ment Health Addiction 2016; 14: 257–267.
  • 28. Liang L, Zhou D, Yuan C, Shao A, Bian Y. Gender Differences in The Relationship Between Internet Addiction and Depression: A Cross-Lagged Study in Chinese Adolescents. Computers in Human Behavior 2016; 63: 463-470.
  • 29. Türkleş S, Hacıhasanoğlu RA. İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Depresyon ve Etkileyen Faktörler. DEUHYO ED 2013; 6 (2): 67-74
  • 30. Adana F, Uluman Ö, Arslantaş H, Ergin F. İlköğretim Öğrencilerinde Depresif Belirti Sıklığı ve İlişkili Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2015; 6(1): 1-8.
  • 31. Ataç Ö, Akbay H, Dobral A, Demir S, Ateş BS, Ahmedzai S, Hayran OE. Mülteci ve Yerleşik Ergenlerde Depresyona Yatkınlık ve Algılanan Sosyal Destek Düzeyleri. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi. 2018; 23(3): 129-136.
  • 32. Salmela-Aro K, Upadyaya K, Hakkarainen K, Lonka K, Alho K. The Dark Side of Internet Use: Two Longitudinal Studies of Excessive Internet Use, Depressive Symptoms, School Burnout and Engagement Among Finnish Early and Late Adolescents. J Youth Adolescence 2017; 46; 343–357.
  • 33. Hoarei E, Milton K, Foster C, Allander S.. Depression, Psychological Distress and Internet Use Among Community-Based Australian Adolescents: A Cross-Sectional Study. BMC Public Health 2017: 17; 365-375.
  • 34. Kaya Z, İkiz FE, Asıcı E. Fen Lisesi Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı İle Psikolojik Semptomları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Human Sciences 2016: 13(1); 451-465.
  • 35. Lau JTF, Gross DL, Wu AMS, Cheng K, Lau MMC. Is Internet Addiction Transitory Or Persistent? Incidence and Prospective Predictors of Remission of İnternet Addiction Among Chinese Secondary School Students. Addictive Behaviors 2017; 74: 55–62.
  • 36. Farahani M, Alavi SS, Bafghi MM, Alamuti SE, Taghavi Z, Mohammadi M. Psychological Factors İncluding Demographic Features, Mental İllnesses, and Personality Disorders As Predictors İn İnternet Addiction Disorder. Iran J Psychiatry 2018; 13(2): 104-111.
  • 37. Fayazi M, Hasani J. Structural Relations Between Brain-Behavioral Systems, Social Anxiety, Depression and İnternet Addiction: With regard to Revised Reinforcement Sensitivity Theory (r-RST). Computers in Human Behavior 2017; 72: 441-448.

Internet Addiction and Depressive Symptoms in Secondary School Students

Year 2021, Volume: 12 Issue: 2, 510 - 516, 01.04.2021
https://doi.org/10.31067/acusaglik.849305

Abstract

Objective: The problems with internet usage is a significant problem regardless of social status and in almost all age groups. Internet addiction in adolescents is considered to be the most important risk groups. This study was conducted to determine correlation of internet addiction and depressive symptoms among secondary school students.
Method: This research was conducted at two secondary public schools in Istanbul during 2015-2016 academic year. Ethics committee approval and permission was obtained from the Directorate of National Education Institutions. 1312 students completely filled in measuring instruments. The measuring instruments consisted of a personal information form, Internet Dependency Scale (IDS) and Children's Depression Inventory (CDI).
Results: The average of students’ age was 12,44±1,20. 50.2% of the sample were women. 53.8% of the sample spent 1-2 hours per day in internet. Mean IDS point was 38,942±12,90 and mean CDI point was 12,52±7,13. According to the IDS cutpoint; 80,9% of students were normal users, 18,4% of them were high-risk users and 0,6% of them were internet dependents. According to the CDI cutpoint, 16.8% of the students had depressive symptoms. A statistically significant moderate correlation was found between mean scores of CDI and IDS (r=,414; p<0,01).
Conclusion: Although the rate of internet addiction and depression is low among students, the use of risky Internet is quite high. There is a relation between internet addiction and depressive symptoms.

References

  • 1. Çalışkan SA, Yalçınkaya AÖ. Mediator Role of Emotion Regulation Between Personality Traits and İnternet Addiction in Young People. J Addict Res Ther 2019; 10(2): 378-387.
  • 2. Ayhan B, Köseliören, M. İnternet, Online Oyun ve Bağımlılık. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying 2019; 6(1): 1-30.
  • 3. Büyükgebiz KE, Tunca MZ. İnternet ve Sosyal Medya Bağımlılığının Öğrencilerin Performanslarına Etkileri Üzerine Bir Yazın Taraması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2019; 24(1): 33-53.
  • 4. Baturay MH, Toker S. Internet Addiction Among College Students: Some Causes and Effects. Education and Information Technologies 2019; 24: 2863–2885.
  • 5. Bozkurt H, Şahin S, Zoroğlu S. İnternet Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Journal Of Contemporary Medicine 2016; 6(3): 235-247.
  • 6. Bhardwaj KV, Rani M. Effect Of Internet Addiction in Relation To Healthiness and Well-Being in Rural And Urban Students: Comperative Study. Indian J Health and Well-being 2018; 9(1): 12-18.
  • 7. Çam HH, Nur N. Adölesanlarda İnternet Bağımlılığı Prevalansı İle Psikopatolojik Semptomlar ve Obezite Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. TAF Prev Med Bull 2015: 14(3); 181-188.
  • 8. Akbulut Y. Çocuk ve Ergenlerde Bilgisayar ve İnternet Kullanımının Gelişimsel Sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013; 3(2): 53-68.
  • 9. Bhardwaj VK. Level Of Depression In Relation To Internet Addiction In Adolescents Of Udhampur: Comparative Study. Indian J Health and Well-being 2018; 9(2): 220-226.
  • 10. Durak BA, Kılıç N. İnternet Bağımlılığı İle Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek, Psikolojik Belirtiler ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Türk Psikoloji Dergisi 2011; 26(67): 1-10.
  • 11. İkiz EF, Savcı M, Asıcı E, Yörük C. Üniversite Öğrencilerinde Problemli İnternet Kullanımı İle Psikolojik Belirtiler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Human Sciences 2015; 12(2): 688-702.
  • 12. Baturay MH, Toker S. Internet Addiction Among College Students: Some Causes And Effects. Education and Information Technologies 2019; 24: 2863–2885.
  • 13. Günay O, Öztürk A, Ergün AE, Sevinç N. Internet Addiction And Depression Levels In Erciyes University Students. Dusunen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences 2018; 31: 79-88
  • 14. Mayda AS, Yılmaz M, Bolu F, Dağlı SÇ, Gerçek GÇ, Teker N, Sezer T, Toygar G, Türkarslan M, Uslu AM, Usturalı E, Yamansavcı E, Yardımcı N, Önder DA. Bir Öğrenci Yurdunda Kalan Üniversite Öğrencilerindeki İnternet Bağımlılığı İle Beck Depresyon Ölçeği Arasındaki İlişki. Konuralp Tıp Dergisi 2015; 7(1): 6-14.
  • 15. Odacı H, Çikrıkci Ö. Problemli İnternet Kullanımında Depresyon, Kaygı ve Stres Düzeyine Dayalı Farklılıklar. Addicta: The Turkish Journal on Addictions 2017; 4: 41–6.
  • 16. Bayraktar F. Ergenlik Döneminde İnternet Kullanımının Rolü. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi. İzmir, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001.
  • 17. Kelleci M, Güler N, Sezer H, Gölbaşı Z. Lise Öğrencilerinde İnternet Kullanma Süresinin Cinsiyet ve Psikiyatrik Belirtiler İle İlişkisi. TAF Prev Med Bull 2009; 8(3): 223-230.
  • 18. Taş İ, Eker H, Anlı G. Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet ve Oyun Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying 2014; 1(2): 37-57.
  • 19. Malak MZ Khalifeh AH. Anxiety And Depression Among School Students In Jordan: Prevalence, Risk Factors, And Predictors. Perspect Psychiatr Care 2018; 54: 242–250.
  • 20. Öy B. Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 1991; 2: 132-137.
  • 21. Karagöz Y. SPSS 21.1 Uygulamalı Biyoistatistik. 1. basım. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Eğtim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.; 2014, s:128-131.
  • 22. Seyrek S, Cop E, Sınır H, Uğurlu M, Şenel S. Factors Associated With Internet Addiction: Cross-Sectional Study Of Turkish Adolescents. Pediatrics International 2017; 59: 218–222.
  • 23. Yılmaz E, Şahin YL, Haseski Hİ, Erol O. Lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi: Balıkesir ili örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2014; 4(1): 133-144.
  • 24. Lau JTF, Gross DL, Wu AMS, Cheng K, Lau MMC. Incidence and Predictive Factors Of Internet Addiction Among Chinese Secondary School Students in Hong Kong: A Longitudinal Study. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2017; 52: 657–667.
  • 25. Scimeca G, Bruno A, Cava L, Pandolfo G, Muscatello MRA, Zoccali, R. The Relationship between Alexithymia, Anxiety, Depression, and Internet Addiction Severity in a Sample of Italian High School Students. The Scientific World Journal, 2014; 1-9.
  • 26. Altıntaş S, Öztabak M. Ortaokul Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımları İle Anne Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Education and Humanities 2016; 7(13): 109-128.
  • 27. Ostovar S, Allahyar N, Aminpoor H, Moafian F, Nor BM, Griffiths MD. Internet Addiction and Its Psychosocial Risks (Depression, Anxiety, Stress And Loneliness) Among Iranian Adolescents and Young Adults: A Structural Equation Model In a Cross-Sectional Study. Int J Ment Health Addiction 2016; 14: 257–267.
  • 28. Liang L, Zhou D, Yuan C, Shao A, Bian Y. Gender Differences in The Relationship Between Internet Addiction and Depression: A Cross-Lagged Study in Chinese Adolescents. Computers in Human Behavior 2016; 63: 463-470.
  • 29. Türkleş S, Hacıhasanoğlu RA. İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinde Depresyon ve Etkileyen Faktörler. DEUHYO ED 2013; 6 (2): 67-74
  • 30. Adana F, Uluman Ö, Arslantaş H, Ergin F. İlköğretim Öğrencilerinde Depresif Belirti Sıklığı ve İlişkili Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2015; 6(1): 1-8.
  • 31. Ataç Ö, Akbay H, Dobral A, Demir S, Ateş BS, Ahmedzai S, Hayran OE. Mülteci ve Yerleşik Ergenlerde Depresyona Yatkınlık ve Algılanan Sosyal Destek Düzeyleri. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi. 2018; 23(3): 129-136.
  • 32. Salmela-Aro K, Upadyaya K, Hakkarainen K, Lonka K, Alho K. The Dark Side of Internet Use: Two Longitudinal Studies of Excessive Internet Use, Depressive Symptoms, School Burnout and Engagement Among Finnish Early and Late Adolescents. J Youth Adolescence 2017; 46; 343–357.
  • 33. Hoarei E, Milton K, Foster C, Allander S.. Depression, Psychological Distress and Internet Use Among Community-Based Australian Adolescents: A Cross-Sectional Study. BMC Public Health 2017: 17; 365-375.
  • 34. Kaya Z, İkiz FE, Asıcı E. Fen Lisesi Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı İle Psikolojik Semptomları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Human Sciences 2016: 13(1); 451-465.
  • 35. Lau JTF, Gross DL, Wu AMS, Cheng K, Lau MMC. Is Internet Addiction Transitory Or Persistent? Incidence and Prospective Predictors of Remission of İnternet Addiction Among Chinese Secondary School Students. Addictive Behaviors 2017; 74: 55–62.
  • 36. Farahani M, Alavi SS, Bafghi MM, Alamuti SE, Taghavi Z, Mohammadi M. Psychological Factors İncluding Demographic Features, Mental İllnesses, and Personality Disorders As Predictors İn İnternet Addiction Disorder. Iran J Psychiatry 2018; 13(2): 104-111.
  • 37. Fayazi M, Hasani J. Structural Relations Between Brain-Behavioral Systems, Social Anxiety, Depression and İnternet Addiction: With regard to Revised Reinforcement Sensitivity Theory (r-RST). Computers in Human Behavior 2017; 72: 441-448.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Nursing
Journal Section Research Articles
Authors

Semra Karaca

Elif Uyanık

Meryem Kenç

Muhammed İşlek

Rabia Aksu

Esen Öngün

Gül Ünsal Barlas

Publication Date April 1, 2021
Submission Date December 13, 2019
Published in Issue Year 2021Volume: 12 Issue: 2

Cite

EndNote Karaca S, Uyanık E, Kenç M, İşlek M, Aksu R, Öngün E, Ünsal Barlas G (April 1, 2021) Internet Addiction and Depressive Symptoms in Secondary School Students. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12 2 510–516.