Purpose: This study has been done as a descriptive study for defining the satisfaction level of patients being treated in surgical clinics with nursing care. Patients and Methods: This study has been done between May and June 2013, on 224 patients having been treated in surgical clinics of the Health Application & Research Centre at Bursa Uludag University, after a surgical intervention. A Demographical Specifications Form and the Newcastle Nursing Care Satisfaction Scale have been used in the collecting of the data. The data has been analyzed with percentage, Mann Whitney U Test, and Kruscal Wallis statistical tests. Results: At the end of this study, it has been determined that the satisfaction level of the patients in the research group has not been affected by gender, age, profession, marital status, social security, economical status, place where they lived, the clinics where they have been treated, previous hospital experience, room type and the number of treatment days, but by the education level. p
Amaç: Bu çalışma Cerrahi kliniklerde tedavi gören hastaların aldıkları hemşirelik bakımından memnuniyet durumlarının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı. Hastalar ve Yöntem: Bu çalışma, Mayıs-Haziran 2013 tarihlerinde Uludağ Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi, cerrahi kliniklerinde, cerrahi girişim geçirerek tedavi gören 224 hasta üzerinde gerçekleştirildi. Verilerin toplanmasında Demografik Özellikler Formu ve Newcastle Hemşirelik Bakımı Memnuniyet Ölçeği kullanıldı. Veriler; yüzdelik, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis istatistiksel testleri ile analiz edildi. Bulgular: Bu çalışmanın sonunda, araştırma grubuna alınan hastaların memnuniyet durumlarının cinsiyet, yaş, meslek, medeni durum, sosyal güvence, ekonomik durum, yaşadığı yer, tedavi görülen klinikler, önceki hastane deneyimi, oda tipi ve tedavi gördüğü gün sayısından etkilenmediği ancak eğitim durumunun memnuniyet üzerinde etkili olduğu p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014Issue: 2 |