BibTex RIS Cite

Hand Washing and Parasitic Diseases Education: The Effect of Knowledge and Behaviour of School Children

Year 2016, Issue: 4, 218 - 225, 01.12.2016

Abstract

Hand washing is the simplest and most effective method in the prevention of parasitic diseases. The aim of this study is to determine the effect of hand washing and parasitic diseases education on the knowledge and behavior of school children. Pretest-posttest without control group intervention research was performed between the dates of December 2015-February 2016. 230 students obtained by sample studying studying in a state secondary school in the province of Sivas participated in the study. Data were collected by using a Personal Information Form, Handwashing Assessment Form, and Information Form Related to Parasitic Diseases. In the analysis of the data, number, percentage and Pearson Chi-square tests were used. The level of statistical significance was accepted as p

References

  • Güler Ç. Kişisel Hijyen. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2004;3:119-32.
  • Atasever M. Besin İşyerlerinde: Hijyen, Besinlerin Hazırlanması ve Muhafazası. YYÜ Vet. Fak. Derg 2000;11:117-22.
  • Boyce JM, Pittet D. Guideline for Hand Hygiene in Health-Care Settings. Infec Cont Hosp Epidem 2002;23:3-40.
  • Delialioğlu N, Aslan G, Öztürk C. Gıda Çalışanlarında Gıda Kaynaklı Hastalık Etkenlerinin Ve Taşıyıcılık Durumunun Değerlendirilmesi. Türk Hij. Der. Biyol. Der. 2003;60:19-22.
  • Fidan F, Ağaoğlu S. Ağrı Bölgesinde Bulunan Lokantaların Hijyenik Durumu Üzerine Araştırmalar. YYÜ Vet. Fak. Derg. 2004;15:107-14.
  • Alp E. Cerrahi Kliniklerde Enfeksiyon Kontrolü. ANKEM Derg. 2005;19:165-9.
  • WHO. (2003). Information Series on School Health. Erişim tarihi: 01.03.2016. Erişim Adresi: http://www.who.int/ school_youth_health/resources/information_series/en/
  • Temel F. Altındağ İlçesindeki bir ilköğretim okulunda suyun ve tuvalet musluk ve kapı kollarının sürüntü örneklerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2006;48:70-4.
  • Aslan D, Mermerkaya MU. Ankara’da bir ilköğretim okulunda el yıkama konusunda yapılmış olan bir müdahale çalışması. Türkiye Klinikleri J. Med. Sci. 2006;26:157-62.
  • WHO, 1998. Control of Tropical Diseases World Health Organization, Geneva.
  • Yapıcı F, Tamer GS, Arısoy ES. Çocuklarda Bağırsak Parazitlerinin Dağılımı ve Bununla İlişkili Etmenler. Türkiye Parazitoloji Dergisi 2008;32:346–50.
  • Kitiş Y. İlköğretim Öğrencilerinde El Hijyeni ve El Hijyeni Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2011;4:93-102.
  • Şimşek DC. İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerine Verilen Planlı El Yıkama Eğitiminin El Yıkama Davranışı Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Ankara. 2012.
  • Curtis V, Cairncross S, Yonli R. Domestic Hygiene And Diarrhoea - Pinpointing The Problem. Tropical Medicine & International Health 2000;5:22–32.
  • Luby SP, Agboatwalla M, Feikin DR. Effect of Hand Washing on Child Health: A Randomised Controlled Trial, Lanset 2005;366:225-33.
  • Bhatia B. Current Status of Food-Borne Parasitic Zooneses in India, Gülhane Askeri Tıp Akademisi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 1996.
  • Kalıncı N. Zonguldak İl Merkezi İlköğretim 5.Sınıf Öğrencilerinin El Hijyenine Yönelik Davranışlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak. 2006.
  • Şimşek Ç, Piyal B, Tüzün H, Çakmak D. Ankara İl Merkezindeki Bazı Lise Öğrencilerinde Kişisel Hijyen Davranışları TAF Prev Med Bull 2010;9:433-40.
  • Kaya A. İlköğretim okulu öğrencilerinin kişisel hijyen alışkanlıklarının değerlendirilmesi, Bitirme Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İstanbul. 2001.
  • Çetinkaya S, Arslan S, Nur N, Demir ÖF, Özdemir L, Sümer H. Sivas il merkezi’nde sosyoekonomik düzeyi farklı üç ilköğretim okulu öğrencilerinde kişisel hijyen alışkanlıkları. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi 2005;14:229-36.
  • Aydın A. Okul Çağı Çocuklarının Beslenme, Ağız ve Genel Vücut Hijyenine İlişkin Uygulamaları ve Var Olan Sağlık Sorunlarının Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. 1996.
  • Tozlu A, Kubilay G. İlkokul Çağındaki Çocukların Çevre Sağlığı Bilgileri ve Etkileyen Faktörler. Hemşire Dergisi Kasım- Aralık1998;48:11–5.
  • Güleç M, Toptaş M, Kır T, Hasde M. Ankara’da Sosyo-Ekonomik Düzeyi Farklı İki Yerleşim Yerindeki İki İlköğretim Okulundan Seçilen Öğrencilerde El Yıkama Alışkanlıkları. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 2000;57:71–6.
  • Çan G, Topbaş M. Trabzon’da iki farklı yerleşim yerindeki ilköğretim öğrencilerinin kişisel hijyen alışkanlıkları. TSK Kor. Hek. 2004;3:70-177.
  • Güleç M, Topbaş M. İlköğretim okullarında öğrencilerin el yıkama alışkanlıkları. Türk Hij. Den. Biy. Dergisi 2000;5:71-6.
  • Erbil N, Aşık F.. Kız öğrencilerin hijyen ve vajinal akıntı hakkında bilgi, tutum ve davranışları. Sağlık ve Toplum 2005;15:91-5.
  • Şahin MM, Vural S, Vurallı D, Yüksel S, Yıldız F, Aslan D. 6-14 Yaş Grubu Çocuklarda El Yıkama ile İlgili Bir Müdahale Çalışması. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2008;7:65-70.
  • Setyautami T, Sermsri S and Chompikul J. Proper hand washing practices among elementary school students in Selat Sub-district, Indonesia J Pub. Health Dev. 2012;10:3-20.
  • Strunz EC, Addiss DG, Stocks ME, Ogden S, Utzinger J, et al. Water, Sanitation, Hygiene, and Soil-Transmitted Helminth Infection: A Systematic Review and Meta-Analysis. PLoS Med 2014;11:1-36
  • Tefera T, Mebrie G (2014) Prevalence and Predictors of Intestinal Parasites among Food Handlers in Yebu Town, Southwest Ethiopia. PLoS ONE 9(10):1-5.
  • Sherkhonov T, Yap P, Mammadov S, Sayfuddin K, Martinez P, Amoss WP, Wientzen RL, Steinmann P. National intestinal helminth survey among schoolchildren in Tajikistan: prevalences, risk factors and perceptions. Acta Trop. 2013 May;126:93-8.

El Yıkama ve Paraziter Hastalıklar Eğitimi: Okul Çocuklarının Bilgi ve Davranışları Üzerine Etkisi

Year 2016, Issue: 4, 218 - 225, 01.12.2016

Abstract

El yıkama, paraziter hastalıklarının önlenmesinde en basit ve en etkili yöntemdir. Bu araştırmanın amacı, el yıkama ve paraziter hastalıklar eğitiminin okul çocuklarının bilgi ve davranışları üzerine etkisini belirlemektir. Ön test-son test kontrol grupsuz müdahale araştırması türünde gerçekleştirilen çalışmaya Aralık 2015-Şubat 2016 tarihleri arasında Sivas il merkezinde bulunan bir devlet okulunun ortaokulunda öğrenim gören 230 öğrenci katıldı. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, El Yıkama Davranışlarını Değerlendirme Formu ve Paraziter Hastalıklara İlişkin Bilgi Formu kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde, sayı, yüzde ve pearson ki-kare testi kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p0,05 , il merkezinde yaşayan öğrencilerin merkeze bağlı köylerde yaşayan öğrencilere göre el yıkama sıklıklarının ve el yıkama sürelerinin arttığı, taharetlenme amacıyla su ve tuvalet kağıdı kullanma oranlarının daha yüksek olduğu bulundu p

References

  • Güler Ç. Kişisel Hijyen. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2004;3:119-32.
  • Atasever M. Besin İşyerlerinde: Hijyen, Besinlerin Hazırlanması ve Muhafazası. YYÜ Vet. Fak. Derg 2000;11:117-22.
  • Boyce JM, Pittet D. Guideline for Hand Hygiene in Health-Care Settings. Infec Cont Hosp Epidem 2002;23:3-40.
  • Delialioğlu N, Aslan G, Öztürk C. Gıda Çalışanlarında Gıda Kaynaklı Hastalık Etkenlerinin Ve Taşıyıcılık Durumunun Değerlendirilmesi. Türk Hij. Der. Biyol. Der. 2003;60:19-22.
  • Fidan F, Ağaoğlu S. Ağrı Bölgesinde Bulunan Lokantaların Hijyenik Durumu Üzerine Araştırmalar. YYÜ Vet. Fak. Derg. 2004;15:107-14.
  • Alp E. Cerrahi Kliniklerde Enfeksiyon Kontrolü. ANKEM Derg. 2005;19:165-9.
  • WHO. (2003). Information Series on School Health. Erişim tarihi: 01.03.2016. Erişim Adresi: http://www.who.int/ school_youth_health/resources/information_series/en/
  • Temel F. Altındağ İlçesindeki bir ilköğretim okulunda suyun ve tuvalet musluk ve kapı kollarının sürüntü örneklerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2006;48:70-4.
  • Aslan D, Mermerkaya MU. Ankara’da bir ilköğretim okulunda el yıkama konusunda yapılmış olan bir müdahale çalışması. Türkiye Klinikleri J. Med. Sci. 2006;26:157-62.
  • WHO, 1998. Control of Tropical Diseases World Health Organization, Geneva.
  • Yapıcı F, Tamer GS, Arısoy ES. Çocuklarda Bağırsak Parazitlerinin Dağılımı ve Bununla İlişkili Etmenler. Türkiye Parazitoloji Dergisi 2008;32:346–50.
  • Kitiş Y. İlköğretim Öğrencilerinde El Hijyeni ve El Hijyeni Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2011;4:93-102.
  • Şimşek DC. İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerine Verilen Planlı El Yıkama Eğitiminin El Yıkama Davranışı Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Ankara. 2012.
  • Curtis V, Cairncross S, Yonli R. Domestic Hygiene And Diarrhoea - Pinpointing The Problem. Tropical Medicine & International Health 2000;5:22–32.
  • Luby SP, Agboatwalla M, Feikin DR. Effect of Hand Washing on Child Health: A Randomised Controlled Trial, Lanset 2005;366:225-33.
  • Bhatia B. Current Status of Food-Borne Parasitic Zooneses in India, Gülhane Askeri Tıp Akademisi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 1996.
  • Kalıncı N. Zonguldak İl Merkezi İlköğretim 5.Sınıf Öğrencilerinin El Hijyenine Yönelik Davranışlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak. 2006.
  • Şimşek Ç, Piyal B, Tüzün H, Çakmak D. Ankara İl Merkezindeki Bazı Lise Öğrencilerinde Kişisel Hijyen Davranışları TAF Prev Med Bull 2010;9:433-40.
  • Kaya A. İlköğretim okulu öğrencilerinin kişisel hijyen alışkanlıklarının değerlendirilmesi, Bitirme Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İstanbul. 2001.
  • Çetinkaya S, Arslan S, Nur N, Demir ÖF, Özdemir L, Sümer H. Sivas il merkezi’nde sosyoekonomik düzeyi farklı üç ilköğretim okulu öğrencilerinde kişisel hijyen alışkanlıkları. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi 2005;14:229-36.
  • Aydın A. Okul Çağı Çocuklarının Beslenme, Ağız ve Genel Vücut Hijyenine İlişkin Uygulamaları ve Var Olan Sağlık Sorunlarının Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Bilim Uzmanlığı Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. 1996.
  • Tozlu A, Kubilay G. İlkokul Çağındaki Çocukların Çevre Sağlığı Bilgileri ve Etkileyen Faktörler. Hemşire Dergisi Kasım- Aralık1998;48:11–5.
  • Güleç M, Toptaş M, Kır T, Hasde M. Ankara’da Sosyo-Ekonomik Düzeyi Farklı İki Yerleşim Yerindeki İki İlköğretim Okulundan Seçilen Öğrencilerde El Yıkama Alışkanlıkları. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 2000;57:71–6.
  • Çan G, Topbaş M. Trabzon’da iki farklı yerleşim yerindeki ilköğretim öğrencilerinin kişisel hijyen alışkanlıkları. TSK Kor. Hek. 2004;3:70-177.
  • Güleç M, Topbaş M. İlköğretim okullarında öğrencilerin el yıkama alışkanlıkları. Türk Hij. Den. Biy. Dergisi 2000;5:71-6.
  • Erbil N, Aşık F.. Kız öğrencilerin hijyen ve vajinal akıntı hakkında bilgi, tutum ve davranışları. Sağlık ve Toplum 2005;15:91-5.
  • Şahin MM, Vural S, Vurallı D, Yüksel S, Yıldız F, Aslan D. 6-14 Yaş Grubu Çocuklarda El Yıkama ile İlgili Bir Müdahale Çalışması. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2008;7:65-70.
  • Setyautami T, Sermsri S and Chompikul J. Proper hand washing practices among elementary school students in Selat Sub-district, Indonesia J Pub. Health Dev. 2012;10:3-20.
  • Strunz EC, Addiss DG, Stocks ME, Ogden S, Utzinger J, et al. Water, Sanitation, Hygiene, and Soil-Transmitted Helminth Infection: A Systematic Review and Meta-Analysis. PLoS Med 2014;11:1-36
  • Tefera T, Mebrie G (2014) Prevalence and Predictors of Intestinal Parasites among Food Handlers in Yebu Town, Southwest Ethiopia. PLoS ONE 9(10):1-5.
  • Sherkhonov T, Yap P, Mammadov S, Sayfuddin K, Martinez P, Amoss WP, Wientzen RL, Steinmann P. National intestinal helminth survey among schoolchildren in Tajikistan: prevalences, risk factors and perceptions. Acta Trop. 2013 May;126:93-8.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

İlknur Bilgin

Funda Evcili

Nurdan Kaya

Mine Bekar

Publication Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016Issue: 4

Cite

EndNote Bilgin İ, Evcili F, Kaya N, Bekar M (December 1, 2016) El Yıkama ve Paraziter Hastalıklar Eğitimi: Okul Çocuklarının Bilgi ve Davranışları Üzerine Etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 4 218–225.