Objectives: It is important for nurses to have developed emotional intelligence levels to establish therapeutic relationships and meet the physiological and emotional needs of patients while giving care. This study was conducted to examine the effect of nurses’ emotional intelligence levels on their care behaviors. Study design: The sample of this descriptive study included 172 nurses working at in-patient clinics at a university hospital. The data of the study was collected using the Demographics Form, Caring Behaviors Scale – 24, and Reviewed Schutte Emotional Intelligence Scale. Data were analyzed using frequencies, Student t Test, Pearson correlation analysis and Tukey’s tests. The data were evaluated at a 95% confidence interval. Results: The mean of the maintenance behaviors scale was 5.17+0.49 and the mean of the emotional intelligence scale was 146.3+14.67. Statistically positive correlation was found between the emotional intelligence scale and care behaviors scale and their subgroups p
Amaç: Hemşirelerin bakım verirken terapötik ilişki kurabilmeleri, hastalarının fizyolojik ve duygusal gereksinimlerini karşılayabilmeleri için duygusal zeka düzeylerinin gelişmiş olması önemlidir. Bu çalışma hemşirelerin duygusal zeka düzeylerinin bakım davranışlarına etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirildi. Çalışma Planı: Tanımlayıcı araştırmanın örneklemini, bir üniversite hastanesi yataklı servislerinde çalışan 172 hemşire oluşturdu. Araştırmanın verileri Tanıtıcı Bilgi Formu, Bakım Davranışları Ölçeği – 24 ve Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zeka Ölçeği ile elde edildi. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, student t testi, ANOVA, Tukey testi ve pearson korelasyon analizleri kullanıldı. Veriler %95 güven aralığında değerlendirildi. Bulgular: Bakım davranışları ölçeği genelinin ortalaması 5.17+0.49, duygusal zeka ölçeği genelinin ortalaması 146.3+14.67 olarak bulundu. Bakım davranışları ölçeği geneli ve alt boyutları ile duygusal zeka ölçeği ve alt boyutları arasında istatistiksel olarak pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Issue: 2 |