Purpose: This study was conducted to determine the difficulties experienced by nursing students who gave care for individuals with neurological system disorders. Method: Data were collected through focus group interviews which is a qualitative study method. The sample of the study consisted of 24 nursing students who agreed to participate in the research from second year students of the nursing faculty of a university in Ankara due to their clinical practice experience in the neurology clinic , and a total of 4 focus group interviews were conducted with 6 students in each group. The questionnaire including the demographic characteristics of the students, and the semi-structured questionnaire were used in the collection of data. Results: The average age of the students was 20.4 and 75% of them were female. It was found that all of the students gained knowledge from lectures about neurological diseases, and 75% of them had no relatives with neurological diseases. Majority of students expressed their feelings such as pity, sadness, fear, and anxiety towards patients. All of them stated that they experienced difficulties while working with individuals with neurological system disease. They specified these difficulties such as communication difficulties, complex situations in the care of the individual with neurological system disease, and working with patients and relatives who fear death and uncertainty. They remarked they received support from educators, clinical nurses and physicians to cope with these difficulties. Conclusion: As a result of the research, it was found that all 2nd grade nursing students had difficulties while working with individuals having neurological system disease. It was determined that the students experienced negative feelings such as pity, sadness, and anxiety towards the patients, and had difficulty in communicating with and giving care to these patients .
Amaç: Bu çalışma, nörolojik sistem hastalığı olan bireylere bakım veren öğrenci hemşirelerin yaşadıkları güçlüklerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışmada veriler, nitel çalışma yöntemi olan odak grup görüşmesi ile toplanmıştır. Çalışmanın örneklemini, Ankara ilinde bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde öğrenim gören ikinci sınıf öğrencilerinden nöroloji kliniğinde klinik uygulama deneyimleri olmaları nedeniyle araştırmaya katılmayı kabul eden 24 hemşirelik öğrencisi oluşturmuş ve her grupta altı öğrenci olmak üzere toplam dört odak grup görüşmesi yapılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, öğrencilerin demografik özelliklerini içeren soru formu ve araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış soru formu kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamaları 20,4 olup, %75’i kız öğrencidir. Öğrencilerin tamamının nörolojik hastalıklar hakkındaki bilgiyi derslerinden edindikleri ve %75’inin nörolojik hastalığı olan bir akrabası olmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin çoğunluğu nöroloji hastasına bakım verirken hastaya karşı acıma, üzülme, korku ve tedirginlik gibi duygular yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin tamamı, nörolojik sistem hastalığı olan bireylerle çalışırken güçlük yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Öğrenciler, bu hastalarla çalışırken karşılaştıkları zorluklarla baş etmek için eğitimci, klinik hemşiresi ve hekiminden destek aldığını ifade etmişlerdir. Sonuç: Araştırma sonucunda 2. sınıf hemşirelik öğrencilerinin tamamının nörolojik sistem hastalığı olan bireyler ile çalışırken güçlük yaşadıkları saptanmıştır. Öğrencilerin hastalara karşı acı, üzüntü, endişe gibi olumsuz duygular yaşadıkları, bu hastalara bakım vermede ve hastalar ile iletişim kurma konusunda güçlük yaşadıkları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Issue: 2 |