Aim: In this study, it was aimed to evaluate the graduate theses published on child abuse in terms of forensic sciences in Turkey.Methods: In this study, which was a descriptive study in the screening model of the postgraduate theses published between 1989-2016 in YOK national database on child abuse and neglect. The study was evaluated in terms of forensic sciences by classifying it according to the years, universities, institutes, areas, subjects and contents. Results: It was determined that 160 theses were published between 1989-2016. Of these, 109 were for master’s degree, 29 were for doctoral, and 22 were specialist theses. When the contents of the theses were examined, it was determined that all theses prepared in the field of law on child abuse were examined in terms of sexual abuse in the Turkish Penal Code. The increase in the number of theses published on this topic in 2010 and after is remarkable. It is determined that child abuse and neglect is not well known by the teachers until 2011 and by the healthcare workers until 2012.Conclusion: It is considered that more detailed information on education about child abuse to educators, health workers and parents is required
Amaç: Bu çalışmada Türkiye’de çocuk istismarı konusunda yayımlanmış lisansüstü tezlerinin adli bilimler açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Tarama modelinde betimsel bir araştırma olan bu çalışmada çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili YÖK Ulusal veri tabanında 1989-2016 yılları arasında yayımlanan lisansüstü tezleri; yapıldığı yıllara, üniversitelere, enstitülere, alanlarına, konularına ve içeriklerine göre sınıflandırarak adli bilimler açısından değerlendirilmiştir. Bulgular: Yapılan araştırmada 1989-2016 yılları arasında 160 tez yayımlandığı belirlenmiştir. Bunlardan 109’u yüksek lisans, 29’u doktora, 22’si tıpta uzmanlık tezleridir. Tezlerin içerikleri incelendiğinde, çocuk istismarı konusunda hukuk alanında hazırlanan tezlerin tümünün Türk Ceza Kanunu’nda cinsel istismar açısından incelendiği belirlenmiştir. 2010 yılı ve sonrasında bu konuda yayımlanan tez sayısındaki artış dikkat çekmektedir. 2011 yılına kadar çocuk istismarı ve ihmalinin öğretmenler tarafından, 2012 yılına kadar ise sağlık çalışanları tarafından yeterince bilinmediği tespit edilmiştir. Sonuç: Çocuk istismarı konusunda eğitimcilere, sağlık çalışanlarına ve ebeveynlere yönelik daha detaylı bilgilendirmelerin yapılması gerektiği düşünülmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Issue: 4 |