Aim: The aim of this study was to determine the difficulties experienced by nursing students when developing nursing care plans.Methods: This descriptive study was conducted with 52 second-year nursing students who enrolled in the Nursing Process Course in the 2015–2016 fall term. Data were collected using a fishbone diagram. Nursing students were asked to place difficulties they experience when developing nursing care plans on the fishbone diagram under four headings people, methods, materials and environment as a term project. Data were analysed by using SPSS 20.00 and results were given in numbers and percentages.Results: In this study, it was determined that nursing students experienced difficulties related to people, methods, materials and environment in forming the patient care plans. It was found that knowledge deficiency of students 58.18% , difficulty in communicating with the patients 47.27% , patients’ reluctance to share information 44.2% , high expectations of the faculty members 12.73% , attitudes of the clinic nurses 29.09% were the most important difficulties under the “people” heading. Not being able to use analytical thinking 29.09% and insufficient time management 27.27% were the most important difficulties experienced by students and classified under the “methods” heading. The length and extensivity of the data collection forms used in clinical settings by student nurses 23.63% was the most important difficulty under the “materials” heading. Not being able to see effective use of nursing care plans in a clinical environment 49.09% was the most important difficulty which was classified under the “environment” heading.Conclusion: Although there are several areas that nursing students experience difficulties in when developing nursing care plans. Arrangements should be done to facilitate efficient use of nursing care plans in clinical practice and ensure nursing students to learn developing nursing care plans easily
Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik bakım planlarını hazırlarken yaşadıkları güçlükleri belirlemektir. Çalışma Planı: Bu çalışma 2015–2016 Eğitim öğretim yılı güz yarıyılında Hemşirelik Süreci dersini alan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan ve ikinci sınıfa kayıtlı bulunan 52 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirilen tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırma verilerinin toplanmasında, balık kılçığı yöntemi kullanıldı. Öğrencilerden balık kılçığı diyagramı üzerinde bakım planı yaparken yaşadıkları güçlüklerin nedenlerini dört temel başlık altında insanlar, metot, materyal ve çevre belirlemeleri ve bunu dönem ödevi olarak teslim etmeleri istendi. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20,0 programı kullanıldı, sonuçlar sayı ve yüzde olarak verildi. Bulgular: Araştırmada, öğrenci hemşirelerin hasta bakım planlarının oluşturulmasında insan, metod, malzeme ve çevre ile ilişkili güçlükler yaşadıkları görüldü. “İnsanlar” ile ilişkili en fazla yaşanan güçlüklerin bilgi eksikliği %58,18 , hasta ile iletişim kurmada güçlük %47,27 , hastaların öğrenciye bilgi vermemesi %44,2 , öğretim elemanlarının yüksek beklentileri %12,73 , klinik hemşirelerinin tutumları %29,09 olduğu; “metod” ile ilişkili en fazla yaşanan güçlüklerin hemşirelik öğrencilerinin analitik düşünme becerilerinde eksiklik hissetmesi %29,09 ve zamanı iyi kullanamamaları %27,27 ; “malzeme” ile ilişkili en fazla yaşanan güçlüğün klinik uygulamada kullanılan veri toplama formlarının uzun ve kapsamlı olması %23,63 ; “çevre” ile ilişkili en fazla yaşanan güçlüğün ise klinik uygulama ortamında bakım planının etkin şekilde kullanılmaması %49,09 olduğu saptandı. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin bakım planı oluştururken sorun yaşadığı alanlar farklılık göstermekle birlikte, bakım planlarının klinik ortamda etkin kullanılmasında ve öğrenciler tarafından daha kolay öğrenilmesine yönelik düzenlemelerin yapılmasında yarar olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Issue: 2 |