BibTex RIS Cite

Hemşirelerin İletişim Becerileri ve Öfke Yönetimlerinin Belirlenmesi

Year 2020, Issue: 3, 458 - 463, 01.09.2020

Abstract

Amaç: Hemşirelerin iletişim becerileri ve öfke yönetimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, tanımlayıcı bir araştırmadır. Çalışma, Ankara/Türkiye’de bir eğitim ve araştırma hastanesinde Mart– Haziran 2017 tarihleri arasında 144 hemşire ile yapılmıştır. Çalışmanın verileri, sosyo-demografik veri toplama formu, İletişim Becerileri Envanteri İBE ve Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği SÖÖTÖ kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi, SPSS 22.0 paket programında yapılmıştır.Bulgular: Hemşirelerin iletişim toplam puan ortalamaları 161,74±13,71 olarak belirlenmiştir. İBE’nin alt ölçekleri olan zihinsel alt boyut puan ortalamaları 55,81±5,99; duygusal alt boyut puan ortalamaları 52,72±5,34 ve davranışsal alt boyut puan ortalamaları da 53,20±4,98 olarak bulunmuştur. SÖÖTÖ’nin alt ölçek puan ortalamaları ise; sürekli öfke puan ortalamaları 17,18±4,11; içe yöneltilen öfke puan ortalamaları 14,54±2,92; dışa yöneltilen öfke puan ortalamaları 13,50±2,98 ve öfke kontrolü puan ortalamaları da 21,36±3,74 olarak belirlenmiştir

References

  • 1. Göral G. Hemşirelik ve Tıp Öğrencilerinin Zor Hasta Algısı ve Zor Hasta ile İletişimlerinin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi 2011.
  • 2. Velioğlu P. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık; 2012. ss.271–81.
  • 3. Özcan A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Bas. Yay. San. Tic.; 2012.
  • 4. Yalçın N, Aştı T. Hemşire-Hasta etkileşimi. İ. Ü. F. N. Hem Derg 2011;19:54–9.
  • 5. Akgün Çıtak E, Avcı S, Basmacı Ö, Durukan İ. Bir üniversite hastanesinde hemşirelerin “zor hasta” olarak tanımladıkları hastalarla iletişim davranışlarının incelenmesi. HEMAR-G 2011;13:35–44. http://hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2011/2011-vol13- sayi1-130.pdf
  • 6. Gorman LM, Sultan DF, Raines ML. Nurses Responses to Difficult Patient Behaviors. In: Gorman LM, Sultan DF, Raines ML, editors. Davis’s Manual of Psychosocial Nursing in General Patient Care. Philadelphia: F. A. Davis Company; 1996. pp.39–51.
  • 7. Wolf ZR, Robinson-Smith G. Strategies used by clinical nurse specialists in “difficult” clinician- patient situations. Clin Nurse Spec 2007;21:74–84. [CrossRef]
  • 8. Macdonald M. Origins of Difficulty in the Nurse-Patient Encounter. Nurs Ethics 2007;14:510–21. [CrossRef]
  • 9. Sheldon LK, Barrett R, Ellington L. Difficult Communication in Nursing. J Nurs Scholarsh 2006;38:141–7. [CrossRef]
  • 10. Koekkoek B, van Meijel B, Hutschemaekers G. “Difficult Patients” in mental health care: a review. Psychiatr Serv 2006;57:795–802. [CrossRef]
  • 11. Baran M, Okanlı A. Hemşirelerin öfke düzeyinin iş doyumuna etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2015;18:43–9. [CrossRef]
  • 12. Akdeniz M. Öfke kontrolü eğitiminin lise öğrencilerinin öfke kontrolü becerilerine etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi, 2007.
  • 13. Kart ME. Acil Serviste Kadın Hemşire Olmak: Tükenmişlik Sendromunda Öfke Duygusunun Rolü. İçinde: Kurt S, Alp S, Çapar S, editörler. 21. yy Eşiğinde Kadınlar, Değişim ve Güçlenme. Uluslararası Multidisipliner Kadın Kongresi Bildiri Kitabı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yayını 2010. ss.147–57.
  • 14. Kaya N, Kaya H, Yalçın Atar N, Turan N, Eskimez Z, Palloş A, Aktaş A. Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Öfke ve Yalnızlık Özellikleri. HEAD 2012;9:18–26. https://www.journalagent.com/kuhead/pdfs/ KUHEAD_9_2_18_26.pdf
  • 15. Duran S, Karadaş A, Kadder E. Hemşirelik öğrencilerinin tolerans düzeyleri ile öfke kontrolleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016;7:39–44.
  • 16. Kocatepe V, Uğur E, Karabacak Ü. Yoğun Bakım ve Palyatif Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları ile Bakım Davranışları Arasındaki İlişki. F. N. Hemşirelik Dergisi 2017;25:13–20. [CrossRef]
  • 17. Özer AK. Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve Öfke İfade Tarzı (Öfke-Tarz) ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi 1994;9:26–35. https:// toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/ofke-ifade-tarzi-ofke-tarzolcegi-toad.pdf
  • 18. Avcı D. Bilişsel davranışçı tekniklere dayalı öfke ile baş etme programının ergenlerin ruh sağlığına etkisi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi, 2012.
  • 19. Kumcağız H, Yılmaz M, Çelik SB, Avcı İA. Hemşirelerin İletişim Becerileri: Samsun İli Örneği. Dicle Tıp Dergisi 2011;38:49–56. http:// diclemedj.org/upload/sayi/13/Dicle%20Med%20J-01245.pdf
  • 20. Ersanlı K, Balcı S. İletişim becerileri Envanteri Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 1998:2:7–12.
  • https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/iletisim-becerilerienvanteri-toad.pdf 21. Akgün Şahin Z, Kardaş Özdemir F. Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin incelenmesi. G. O. P. Taksim E. A. H. JAREN 2015;1:1–7. [CrossRef]
  • 22. Örücü E, Kıvrak O. Telekomünikasyon sektöründe çalışan personelin İletişim Becerileri Düzeylerinin İncelenmesi. Yönetim ve Ekonomi 2013;20;15–29. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/ acarindex-1423938822.pdf
  • 23. Yıldız Y, Kurtuldu K. Müzik Öğretmeni Adaylarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. Route Educational and Social Science Journal 2016;3:208–17.
  • 24. Dallı M, Ünlü Y, Pekel A. Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ile girişimcilik düzeyleri arasındaki ilişki. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2017;5:28–34. [CrossRef]
  • 25. Kaya N, Turan N, Kamberova HA, Cenal Y, Kahraman A, Evren M. Hemşirelik Öğrencilerinin Sanat Özelliklerine Göre İletişim Becerileri ve Sosyal Zeka Düzeyleri. HEAD 2016;13:50–8. [CrossRef]
  • 26. Karadağ M, Işık O, Cankul İH, Abuhanoğlu H. Hekim ve Hemşirelerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gazi Üniv İ İ B F Dergisi 2015;17;160–79.
  • 27. Şen HT, Yılmaz FT, Ünüvar ÖP. Hizmet içi eğitim hemşirelerinin iletişim beceri düzeyleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2013;4:13–20. [CrossRef]
  • 28. Kaya F. Hemşirelerin İletişim ve Empatik Beceri Düzeyleri ile Hastaların Hemşirelik Bakımını Algılayışlarının Karşılaştırılması, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Mersin Üniversitesi, 2011.
  • 29. Han A, Won J, Kim O, Lee SE. Anger Expression Types and Interpersonal Problems in Nurses. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci) 2015;9:146–51. [CrossRef]
  • 30. Ata EE, Akpınar Ş, Kelleci M. Üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanımı ile öfke ifade tarzları arasındaki ilişki. TAF Prev Med Bull 2011;10:473–80. [CrossRef]
  • 31. Yıldırım A, Karakurt P, Hacıhasanoğlu R. Comparison of the problem solving skills with feeling and expression of anger in nursing students. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009;12:57–65.
  • 32. Albayrak B, Kutlu Y. Ergenlerde öfke ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2009;2:57–69. http://openaccess.maltepe.edu.tr/xmlui/ bitstream/handle/20.500.12415/3587/Banu%20Albayrak. pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • 33. Tatlilioğlu K, Karaca M. Öfke Olgusu Hakkında Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Int J Soc Sci 2013;6:1101–23. [CrossRef]

Determination of Anger Management and Communication Skills of Nurses

Year 2020, Issue: 3, 458 - 463, 01.09.2020

Abstract

Objective: It was conducted to determine communication skills scores and anger management points of nurses in this study.Materials and Methods: Conducted as descriptive, this research was performed in a Training and Research Hospital between March and June 2017. The sample of the research included 144 nurses working in the hospital and accepted to participate in the study between the specified date. The data were collected by means of socio-demographic data collection form, Communication Skills Inventory CSI and State Anger and Anger Expression Scale SAAES . The analysis of data was carried out in SPSS 22.0 package program.Results: When the score averages that nurses get from the scales are considered, communication total score averages were found as 161.74±13.71; mental sub-dimension score averages which are the sub-scales of CSI, as 55.81±5.99; emotional sub-dimension score averages as 52.72±5.34 and behavioral sub-dimension score averages as 53.20±4.98. Sub-dimension score averages of SAAES were found as follows: state anger score averages were 17.18±4.11; intrinsic anger score averages were14.54±2.92; extrinsic anger score averages were 13.50±2.98 and anger control score averages were 21.36±3.74

References

  • 1. Göral G. Hemşirelik ve Tıp Öğrencilerinin Zor Hasta Algısı ve Zor Hasta ile İletişimlerinin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi 2011.
  • 2. Velioğlu P. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık; 2012. ss.271–81.
  • 3. Özcan A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Ankara: Sistem Ofset Bas. Yay. San. Tic.; 2012.
  • 4. Yalçın N, Aştı T. Hemşire-Hasta etkileşimi. İ. Ü. F. N. Hem Derg 2011;19:54–9.
  • 5. Akgün Çıtak E, Avcı S, Basmacı Ö, Durukan İ. Bir üniversite hastanesinde hemşirelerin “zor hasta” olarak tanımladıkları hastalarla iletişim davranışlarının incelenmesi. HEMAR-G 2011;13:35–44. http://hemarge.org.tr/ckfinder/userfiles/files/2011/2011-vol13- sayi1-130.pdf
  • 6. Gorman LM, Sultan DF, Raines ML. Nurses Responses to Difficult Patient Behaviors. In: Gorman LM, Sultan DF, Raines ML, editors. Davis’s Manual of Psychosocial Nursing in General Patient Care. Philadelphia: F. A. Davis Company; 1996. pp.39–51.
  • 7. Wolf ZR, Robinson-Smith G. Strategies used by clinical nurse specialists in “difficult” clinician- patient situations. Clin Nurse Spec 2007;21:74–84. [CrossRef]
  • 8. Macdonald M. Origins of Difficulty in the Nurse-Patient Encounter. Nurs Ethics 2007;14:510–21. [CrossRef]
  • 9. Sheldon LK, Barrett R, Ellington L. Difficult Communication in Nursing. J Nurs Scholarsh 2006;38:141–7. [CrossRef]
  • 10. Koekkoek B, van Meijel B, Hutschemaekers G. “Difficult Patients” in mental health care: a review. Psychiatr Serv 2006;57:795–802. [CrossRef]
  • 11. Baran M, Okanlı A. Hemşirelerin öfke düzeyinin iş doyumuna etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2015;18:43–9. [CrossRef]
  • 12. Akdeniz M. Öfke kontrolü eğitiminin lise öğrencilerinin öfke kontrolü becerilerine etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi, 2007.
  • 13. Kart ME. Acil Serviste Kadın Hemşire Olmak: Tükenmişlik Sendromunda Öfke Duygusunun Rolü. İçinde: Kurt S, Alp S, Çapar S, editörler. 21. yy Eşiğinde Kadınlar, Değişim ve Güçlenme. Uluslararası Multidisipliner Kadın Kongresi Bildiri Kitabı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yayını 2010. ss.147–57.
  • 14. Kaya N, Kaya H, Yalçın Atar N, Turan N, Eskimez Z, Palloş A, Aktaş A. Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Öfke ve Yalnızlık Özellikleri. HEAD 2012;9:18–26. https://www.journalagent.com/kuhead/pdfs/ KUHEAD_9_2_18_26.pdf
  • 15. Duran S, Karadaş A, Kadder E. Hemşirelik öğrencilerinin tolerans düzeyleri ile öfke kontrolleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016;7:39–44.
  • 16. Kocatepe V, Uğur E, Karabacak Ü. Yoğun Bakım ve Palyatif Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları ile Bakım Davranışları Arasındaki İlişki. F. N. Hemşirelik Dergisi 2017;25:13–20. [CrossRef]
  • 17. Özer AK. Sürekli Öfke (SL-Öfke) ve Öfke İfade Tarzı (Öfke-Tarz) ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi 1994;9:26–35. https:// toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/ofke-ifade-tarzi-ofke-tarzolcegi-toad.pdf
  • 18. Avcı D. Bilişsel davranışçı tekniklere dayalı öfke ile baş etme programının ergenlerin ruh sağlığına etkisi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi, 2012.
  • 19. Kumcağız H, Yılmaz M, Çelik SB, Avcı İA. Hemşirelerin İletişim Becerileri: Samsun İli Örneği. Dicle Tıp Dergisi 2011;38:49–56. http:// diclemedj.org/upload/sayi/13/Dicle%20Med%20J-01245.pdf
  • 20. Ersanlı K, Balcı S. İletişim becerileri Envanteri Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 1998:2:7–12.
  • https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/iletisim-becerilerienvanteri-toad.pdf 21. Akgün Şahin Z, Kardaş Özdemir F. Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin incelenmesi. G. O. P. Taksim E. A. H. JAREN 2015;1:1–7. [CrossRef]
  • 22. Örücü E, Kıvrak O. Telekomünikasyon sektöründe çalışan personelin İletişim Becerileri Düzeylerinin İncelenmesi. Yönetim ve Ekonomi 2013;20;15–29. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/ acarindex-1423938822.pdf
  • 23. Yıldız Y, Kurtuldu K. Müzik Öğretmeni Adaylarının İletişim Becerilerinin İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. Route Educational and Social Science Journal 2016;3:208–17.
  • 24. Dallı M, Ünlü Y, Pekel A. Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ile girişimcilik düzeyleri arasındaki ilişki. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2017;5:28–34. [CrossRef]
  • 25. Kaya N, Turan N, Kamberova HA, Cenal Y, Kahraman A, Evren M. Hemşirelik Öğrencilerinin Sanat Özelliklerine Göre İletişim Becerileri ve Sosyal Zeka Düzeyleri. HEAD 2016;13:50–8. [CrossRef]
  • 26. Karadağ M, Işık O, Cankul İH, Abuhanoğlu H. Hekim ve Hemşirelerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gazi Üniv İ İ B F Dergisi 2015;17;160–79.
  • 27. Şen HT, Yılmaz FT, Ünüvar ÖP. Hizmet içi eğitim hemşirelerinin iletişim beceri düzeyleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2013;4:13–20. [CrossRef]
  • 28. Kaya F. Hemşirelerin İletişim ve Empatik Beceri Düzeyleri ile Hastaların Hemşirelik Bakımını Algılayışlarının Karşılaştırılması, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Mersin Üniversitesi, 2011.
  • 29. Han A, Won J, Kim O, Lee SE. Anger Expression Types and Interpersonal Problems in Nurses. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci) 2015;9:146–51. [CrossRef]
  • 30. Ata EE, Akpınar Ş, Kelleci M. Üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanımı ile öfke ifade tarzları arasındaki ilişki. TAF Prev Med Bull 2011;10:473–80. [CrossRef]
  • 31. Yıldırım A, Karakurt P, Hacıhasanoğlu R. Comparison of the problem solving skills with feeling and expression of anger in nursing students. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009;12:57–65.
  • 32. Albayrak B, Kutlu Y. Ergenlerde öfke ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2009;2:57–69. http://openaccess.maltepe.edu.tr/xmlui/ bitstream/handle/20.500.12415/3587/Banu%20Albayrak. pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • 33. Tatlilioğlu K, Karaca M. Öfke Olgusu Hakkında Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Int J Soc Sci 2013;6:1101–23. [CrossRef]
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Arzu Aydoğan

Birgül Özkan

Publication Date September 1, 2020
Published in Issue Year 2020Issue: 3

Cite

EndNote Aydoğan A, Özkan B (September 1, 2020) Hemşirelerin İletişim Becerileri ve Öfke Yönetimlerinin Belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 3 458–463.