Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 3, 171 - 179, 15.10.2017
https://doi.org/10.17681/hsp.297738

Öz

Amaç: Çalışmanın amacı
iletişim becerileri eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin sanal ve kişilerarası
ilişkilerine etkisini incelemektir. Gereç ve yöntem: Tek grupta ön test-son test yarı deneysel tasarımda
olan araştırma bir üniversitenin hemşirelik bölümü birinci sınıfında okuyan 71
öğrenci ile Nisan-Haziran 2016 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırmada
literatür doğrultusunda hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ile Kişilerarası İlişki
Tarzları Ölçeği ve Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği kullanıldı. Çalışmaya katılan
öğrencilere veri toplama araçları uygulandıktan sonra (ön test) sunum, rol
canlandırma, karşılıklı tartışma gibi yöntemler kullanılarak 10 haftalık
iletişim becerileri eğitimi verildi. Onuncu oturumdan bir hafta sonra son test
ölçümü yapıldı. Bulguların değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler ve
iki eş arasındaki farkın önemlilik testi kullanıldı, önemlilik düzeyi p<0.05
kabul edildi. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %78.9’unun kız
olduğu, %78.9’unun birkaç samimi arkadaşının olduğu ve öğrencilerin sanal
ortamda günlük ortalama 4.52±3.25 saat geçirdiği belirlendi. Öğrencilerin
Kişilerarası İlişki Tarzları Ölçeği besleyici alt boyutu ön test (30.28±4.92),
son test puanları (34.89±6.88) arasında anlamlı fark bulunurken (p<0.05),
ketleyici ilişki alt boyutu ön test (15.04±8.72), son test (12.91±5.34)
puanları arasında anlamlı fark olmadığı belirlendi (p>0.05). Öğrencilerin
Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği sanal sosyalleşme alt boyutu ön test (26.71±6.13),
son test puanları (24.63±6.47) arasında ve sanal yalnızlık alt boyutu ön test (17.47±3.81),
son test puanları (16.28±4.37) arasında anlamlı fark olduğu (p<0.05), sanal
paylaşım alt boyutu ön test (14.78±6.17), son test (15.16±6.93) puanları
arasında ise anlamlı fark olmadığı belirlendi (p>0.05). Sonuç: İletişim
becerileri eğitiminin öğrencilerinin besleyici kişilerarası ilişki tarzlarını
geliştirdiği, sanal sosyalleşme ve sanal yalnızlık düzeylerini azalttığı
belirlendi. 

Kaynakça

  • 1. Üstün B, Akgün E, Partlak N. Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi; 2005. p.1-5.
  • 2. Özcan A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. 2. Baskı. Ankara: Sistem Ofset; 2006. p.1-9
  • 3. Bingöl G, Demir A. Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. [Communication skills of students of Amasya medical vocational school]. Göztepe Tıp Dergisi 2011; 26(4):152-159.
  • 4. Duran Okur H, Özkul M. Modern iletişimin arayüzü: Sanal iletişim sosyal paylaşım sitelerinin toplumsal ilişki kurma biçimlerine etkisi (facebook örneği) [An ınterface of the modern communıcatıon: The vırtual communıcatıon ımpact to forms creatıng socıal relatıonshıp of socıal network sıtes (the example of facebook) ]. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences] 2015; 1(21): 213-246.
  • 5. Armağan A. Gençlerin sanal alanı kullanım tercihleri ve kendilerini sunum taktikleri. Bir araştırma [Utilısatıon preferences of virtual field and self presentation tactics of youth: an investigation]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi [The Journal of International Social Research] 2013; 6(27): 78-92.
  • 6. Özen Ü. Yalnızlık olgusu ve sanal sohbetin yalnızlığın paylaşımına etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2009;23(4): 15-25.
  • 7. Yıldız Kakırman A. Sosyal paylaşım sitelerinin dijital yerlilerin bilgi edinme ve mahremiyet anlayışlarına etkisi. [The effect of social networking sites on understanding of information and privacyof digital natives]. Bilgi Dünyası 2012;13(2):529-542.
  • 8. Yalçın N, Aştı T. Hemşire-Hasta Etkileşimi [Nurse-Patient Interaction]. İ.U.F.N. Hem. Derg. 2011;19(1):54-59.
  • 9. Xie J, Ding S, Wang C, Liu A. An evaluation of nursing students' communication ability during practical clinical training. Nurse Educ Today 2013;33:823–827.
  • 10. Kumcağız H, Yılmaz M, Balcı Çelik S, Aydın Avcı İ. Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği [Communication skills of nurses: Samsun sample]. Dicle Tıp Derg [Dicle Med J];38(1):49-56.
  • 11. Mullan BA, Kothe EJ. Evaluating a nursing communication skills training course: The relationships between self-rated ability, satisfaction, and actual performance. Nurse Education in Practice 2010; 10: 374-378.
  • 12. Şahin Altun Ö, Ekinci M. Çatışma Çözümü Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Çatışma Çözüm Becerisine Etkisi [The Effect of Conflict Resolution Training on the Conflict Resolution Skills of Nursing Students]. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi [Journal of Psychiatric Nursing] 2015; 6(3):105-113.
  • 13. Acar G, Buldukoğlu K. Student Difficulties Communicating with Patients and Their Perceptions of the Characteristics of Difficult Patients. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi [Journal of Psychiatric Nursing] 2016;7(1):7-12.
  • 14. Şahin NH, Durak A, Yasak Y. Kişilerarası İlişkiler Ölçeği: Psikometrik Özellikleri. VIII. Ulusal Psikoloji Kongresi, İzmir 1994. 21-23 Eylül.
  • 15. Korkmaz Ö, Usta E, Kurt İ. Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği (SOYÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması [A Validity and Reliability Study of the Virtual Environment Loneliness Scale (VELS)]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [H. U. Journal of Education] 2014; 29(2): 144-159.
  • 16. Lane C, Rollnick S. The use of simulated patients and role-play in communication skills training: a review of the literature to August 2005. Patient Educ Couns 2007;67 (1–2):13–20.
  • 17. Grant MS, Jenkins LS. Communication education for pre-licensure nursing students: Literature review 2002–2013. Nurse Educ Today 2014; 34:1375–1381.
  • 18. Lau Y, Wang W. Development and evaluation of a learner-centered training course on communication skills for baccalaureate nursing students. Nurse EducToday 2013; 33(12): 1617–1623.
  • 19. Başerer Z, Başerer D, Demırkaya Pn. Kişiler Arası İletişim Engelleri Ölçeği Geliştirme [Developing a Scale on Obstacles in Interpersonal Communication]. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 2016; 43: 290-303.
  • 20. Ekinci E, Güngörmüş K, Topçu G, Kerek E. Hemşirelik Öğrencilerinin Kişilerarası İlişki Düzeylerinin Belirlenmesi [Determination of interpersonal relationship level of Nursing Students]. Bozok Tıp Dergisi 2012; 3:33-38.
  • 21. Choi Y, Song E, Oh E. Effects of Teaching Communication Skills Using a Video Clip on a Smart Phone on Communication Competence and Emotional Intelligence in Nursing Students. Archives of Psychiatric Nursing 2015;29:90–95.
  • 22. Bek H, Akhunlar Turgut MN. The Effect of Communication Skills Training on the Communication and Self-Disclosure Skill Levels of Students at Uşak University. Literatür Sempozyum 2015; 8:47-52.
  • 23. Erözkan A. Lise Öğrencilerinde Kişilerarası İlişki Tarzlarının Yordayıcıları [The Predictors Of Interpersonal Relationship Styles In High School Students]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2009;21:543-551.
  • 24. Chant S, Jenkınson T, Randle J, Russell G. Communication skills:some problems in nursing education and practice. Journal of Clinical Nursing 2002;11(1):12-21.
  • 25. Akıncı Vural ZB, Bat M. Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine yönelik bir araştırma [Socıal medıa as a new communıcatıon envıronment: a research on Ege Unıversıty Faculty Of Communıcatıon] Journal of Yasar University 2010;20(5): 3348‐3382.
  • 26. Kaya H, Turan N, Hasanoğlu Ö, Güre Ö, Arslanova E. Elmas G. Hemşirelik Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Ağ Sitelerini Kullanma Amacı ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Examination of the Relationship Between the Purpose of Nursing Students for Using Social Network Sites and Their Communication Skills]. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 2015; 40:16-31.
  • 27. Bugay A, Korkut Owen F. İletişim Becerilerinin Yordayıcıları: Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımı, Benlik Saygısı, Dışa Dönüklük ve Cinsiyet [Predictors of Communication Skills: Information and Communications Technology Usage, Self-Esteem, Extraversion and Gender]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Mersin University Journal of the Faculty of Education] 2016; 12(2):542-554.

The Effect of Communıcatıon Skills Trainıng of Nursıng Students and Its Effect on Their Virtual and Interpersonal Relationship

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 3, 171 - 179, 15.10.2017
https://doi.org/10.17681/hsp.297738

Öz

Aim:
The aim of this study was to assess the effect of communication skills training of
nursing students and its effect on their virtual and interpersonal
relationship. Material and Method: The study pre-test-post-test in single group quasi experimental
design
was carried out at the Nursing Department
of a university in April-June 2016. Instruments used in this study were
Personal Information Form issued in accordance with the literature reviewed,
Interpersonal Relationship Style Scale, and Virtual Environment Loneliness
Scale. The study was carried out with 71 voluntaries 1st class undergraduates
of nursing department. Data collection instruments were applied to these
undergraduates (pretest), and a 10-week communication skills training was given to them using methods such as
presentations, role play, and debate. Post-test was applied one week after the
10th session. Descriptive statistics and Paired Sample T-Test were used in the
assessment of the findings, and level of significance was found out to be p<
0.05. Results: It
was determined that 78.9% of the subjects were female, 78.9% of them had close
friends, and that undergraduates spent approximately 4.52±3.25 hours daily on
virtual platforms. It was found out that there was a significant difference
between Interpersonal Relationship Style Scale nourishing relationship style
sub-dimension pre-test (30.28±4.92) and post-test (34.89±6.88) scores
(p<0.05); however, it was found out that there was no significant difference
between pre-test and (15.04±8.72) and post-test (12.91±5.34) scores of
frustrating relationship style sub-dimension (p>0.05). It was also
determined that there was a significant difference between the pre-test (26.71±6.13)
and post-test (24.63±6.47) scores of Virtual Environment Loneliness Scale
socializing sub-dimension, and between pre-test (17.47±3.81) and post-test
(16.28±4.37) scores of loneliness sub-dimension (p<0.05); however, it was
determined that there was no significant difference between pre-test
(14.78±6.17) and post-test (15.16± 6.93) scores of sharing sub-dimension
(p>0.05). Conclusion: It was
found out that communication skills training
improved nourishing relation styles of undergraduates, decreased levels of
virtual socializing and virtual loneliness. 

Kaynakça

  • 1. Üstün B, Akgün E, Partlak N. Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi; 2005. p.1-5.
  • 2. Özcan A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. 2. Baskı. Ankara: Sistem Ofset; 2006. p.1-9
  • 3. Bingöl G, Demir A. Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. [Communication skills of students of Amasya medical vocational school]. Göztepe Tıp Dergisi 2011; 26(4):152-159.
  • 4. Duran Okur H, Özkul M. Modern iletişimin arayüzü: Sanal iletişim sosyal paylaşım sitelerinin toplumsal ilişki kurma biçimlerine etkisi (facebook örneği) [An ınterface of the modern communıcatıon: The vırtual communıcatıon ımpact to forms creatıng socıal relatıonshıp of socıal network sıtes (the example of facebook) ]. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences] 2015; 1(21): 213-246.
  • 5. Armağan A. Gençlerin sanal alanı kullanım tercihleri ve kendilerini sunum taktikleri. Bir araştırma [Utilısatıon preferences of virtual field and self presentation tactics of youth: an investigation]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi [The Journal of International Social Research] 2013; 6(27): 78-92.
  • 6. Özen Ü. Yalnızlık olgusu ve sanal sohbetin yalnızlığın paylaşımına etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2009;23(4): 15-25.
  • 7. Yıldız Kakırman A. Sosyal paylaşım sitelerinin dijital yerlilerin bilgi edinme ve mahremiyet anlayışlarına etkisi. [The effect of social networking sites on understanding of information and privacyof digital natives]. Bilgi Dünyası 2012;13(2):529-542.
  • 8. Yalçın N, Aştı T. Hemşire-Hasta Etkileşimi [Nurse-Patient Interaction]. İ.U.F.N. Hem. Derg. 2011;19(1):54-59.
  • 9. Xie J, Ding S, Wang C, Liu A. An evaluation of nursing students' communication ability during practical clinical training. Nurse Educ Today 2013;33:823–827.
  • 10. Kumcağız H, Yılmaz M, Balcı Çelik S, Aydın Avcı İ. Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği [Communication skills of nurses: Samsun sample]. Dicle Tıp Derg [Dicle Med J];38(1):49-56.
  • 11. Mullan BA, Kothe EJ. Evaluating a nursing communication skills training course: The relationships between self-rated ability, satisfaction, and actual performance. Nurse Education in Practice 2010; 10: 374-378.
  • 12. Şahin Altun Ö, Ekinci M. Çatışma Çözümü Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Çatışma Çözüm Becerisine Etkisi [The Effect of Conflict Resolution Training on the Conflict Resolution Skills of Nursing Students]. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi [Journal of Psychiatric Nursing] 2015; 6(3):105-113.
  • 13. Acar G, Buldukoğlu K. Student Difficulties Communicating with Patients and Their Perceptions of the Characteristics of Difficult Patients. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi [Journal of Psychiatric Nursing] 2016;7(1):7-12.
  • 14. Şahin NH, Durak A, Yasak Y. Kişilerarası İlişkiler Ölçeği: Psikometrik Özellikleri. VIII. Ulusal Psikoloji Kongresi, İzmir 1994. 21-23 Eylül.
  • 15. Korkmaz Ö, Usta E, Kurt İ. Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği (SOYÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması [A Validity and Reliability Study of the Virtual Environment Loneliness Scale (VELS)]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [H. U. Journal of Education] 2014; 29(2): 144-159.
  • 16. Lane C, Rollnick S. The use of simulated patients and role-play in communication skills training: a review of the literature to August 2005. Patient Educ Couns 2007;67 (1–2):13–20.
  • 17. Grant MS, Jenkins LS. Communication education for pre-licensure nursing students: Literature review 2002–2013. Nurse Educ Today 2014; 34:1375–1381.
  • 18. Lau Y, Wang W. Development and evaluation of a learner-centered training course on communication skills for baccalaureate nursing students. Nurse EducToday 2013; 33(12): 1617–1623.
  • 19. Başerer Z, Başerer D, Demırkaya Pn. Kişiler Arası İletişim Engelleri Ölçeği Geliştirme [Developing a Scale on Obstacles in Interpersonal Communication]. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 2016; 43: 290-303.
  • 20. Ekinci E, Güngörmüş K, Topçu G, Kerek E. Hemşirelik Öğrencilerinin Kişilerarası İlişki Düzeylerinin Belirlenmesi [Determination of interpersonal relationship level of Nursing Students]. Bozok Tıp Dergisi 2012; 3:33-38.
  • 21. Choi Y, Song E, Oh E. Effects of Teaching Communication Skills Using a Video Clip on a Smart Phone on Communication Competence and Emotional Intelligence in Nursing Students. Archives of Psychiatric Nursing 2015;29:90–95.
  • 22. Bek H, Akhunlar Turgut MN. The Effect of Communication Skills Training on the Communication and Self-Disclosure Skill Levels of Students at Uşak University. Literatür Sempozyum 2015; 8:47-52.
  • 23. Erözkan A. Lise Öğrencilerinde Kişilerarası İlişki Tarzlarının Yordayıcıları [The Predictors Of Interpersonal Relationship Styles In High School Students]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2009;21:543-551.
  • 24. Chant S, Jenkınson T, Randle J, Russell G. Communication skills:some problems in nursing education and practice. Journal of Clinical Nursing 2002;11(1):12-21.
  • 25. Akıncı Vural ZB, Bat M. Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine yönelik bir araştırma [Socıal medıa as a new communıcatıon envıronment: a research on Ege Unıversıty Faculty Of Communıcatıon] Journal of Yasar University 2010;20(5): 3348‐3382.
  • 26. Kaya H, Turan N, Hasanoğlu Ö, Güre Ö, Arslanova E. Elmas G. Hemşirelik Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Ağ Sitelerini Kullanma Amacı ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Examination of the Relationship Between the Purpose of Nursing Students for Using Social Network Sites and Their Communication Skills]. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 2015; 40:16-31.
  • 27. Bugay A, Korkut Owen F. İletişim Becerilerinin Yordayıcıları: Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımı, Benlik Saygısı, Dışa Dönüklük ve Cinsiyet [Predictors of Communication Skills: Information and Communications Technology Usage, Self-Esteem, Extraversion and Gender]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Mersin University Journal of the Faculty of Education] 2016; 12(2):542-554.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Münire Temel 0000-0002-8099-6287

Fatma Nevin Şisman 0000-0001-9543-6875

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Temel, M., & Şisman, F. N. (2017). İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 171-179. https://doi.org/10.17681/hsp.297738
AMA Temel M, Şisman FN. İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. HSP. Ekim 2017;4(3):171-179. doi:10.17681/hsp.297738
Chicago Temel, Münire, ve Fatma Nevin Şisman. “İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal Ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 4, sy. 3 (Ekim 2017): 171-79. https://doi.org/10.17681/hsp.297738.
EndNote Temel M, Şisman FN (01 Ekim 2017) İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 4 3 171–179.
IEEE M. Temel ve F. N. Şisman, “İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi”, HSP, c. 4, sy. 3, ss. 171–179, 2017, doi: 10.17681/hsp.297738.
ISNAD Temel, Münire - Şisman, Fatma Nevin. “İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal Ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 4/3 (Ekim 2017), 171-179. https://doi.org/10.17681/hsp.297738.
JAMA Temel M, Şisman FN. İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. HSP. 2017;4:171–179.
MLA Temel, Münire ve Fatma Nevin Şisman. “İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal Ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, c. 4, sy. 3, 2017, ss. 171-9, doi:10.17681/hsp.297738.
Vancouver Temel M, Şisman FN. İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. HSP. 2017;4(3):171-9.