Amaç: Araştırmanın amacı, sosyal medyanın hasta davranışları üzerinde etkili olup olmadığını, İstanbul’da yer alan bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesi lisans öğrencileri bakış açısı ile değerlendirmek ve sonuçlarını yorumlamaktır.
Yöntem: Araştırmada veri toplama aracı olarak nicel analiz yöntemi tercih edilmiş ve verilere ulaşmada anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan anket formu Terkan ve Saygılı’nın 2017 yılındaki “Sosyal Medyada Pazarlamanın Gençler Üzerindeki Etkisi” başlıklı çalışmasındaki sorulardan yola çıkılarak oluşturulmuştur. Araştırmanın evrenini İstanbul ilinde yer alan bir vakıf üniversitesi sağlık bilimleri fakültesi bünyesindeki Beslenme ve Diyetetik, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Hemşirelik, İş Sağlığı ve Güvenliği ve Sağlık Yönetimi bölümü okuyan 4. Sınıf 573 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise toplam 221 öğrencidir. Araştırmada, elde edilen veriler SPSS 24.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler, değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, frekans, tanımlayıcı analizler kullanılmıştır. Bu araştırmanın güvenirliğini test etmek için değişkenlerin tamamına güvenirlik analizi uygulanmış Cronbach Alpha katsayısı 0,811 olarak hesaplanmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan lisansiyerlerin bölümlere göre dağılımı incelendiğinde lisansiyerlerin %41’i hemşirelik, %33’ü sağlık yönetimi, %18’i fizyoterapi ve rehabilitasyon, %6’sı beslenme ve diyetetik, %2’si iş sağlığı ve güvenliği bölümlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre sosyal medya paylaşım ağları, hastane bilgilerinin şeffaf hale gelmesini sağlayıp hastalara önemli bilgiler sunmaktadır maddesine lisansiyerlerin %37,6’sı kısmen katılıyorum, %25,8’i katılıyorum yanıtlarını vermiştir. Sosyal paylaşım ağları, hizmet tercihinde düzenli takip edilmelidir maddesine lisansiyerlerin %41,6’sı katılıyorum, %29’u kısmen katılıyorum yanıtlarını vermiştir. Sosyal paylaşım ağları ile hizmet ve servisler geniş bir hasta kitlesine ulaşabilmeyi sağlar maddesine lisansiyerlerin %44,8’i katılıyorum, %26,7’si kesinlikle katılıyorum yanıtlarını vermiştir. Sosyal medya paylaşım ağları ile hastalar popüler olan hastanelerden etkilenirler maddesine lisansiyerlerin %33,5’i katılıyorum, %27,1’i kısmen katılıyorum yanıtlarını vermiştir. Sosyal paylaşım ağları, hasta ile hastane arasındaki bağı güçlendirir maddesine lisansiyerlerin %43’ü kısmen katılıyorum, %25,8’i katılıyorum yanıtlarını vermiştir. Hastalar, sosyal medya paylaşım ağlarını, hizmet alma sürecinde en önemli bilgi kaynağı olarak görür maddesine lisansiyerlerin %35,7’si kısmen katılıyorum, %29’u katılmıyorum yanıtlarını vermiştir. Hastalar, hizmet satın alım öncesinde, sosyal medya paylaşım ağlarına bakar maddesine lisansiyerlerin %33,5’i katılıyorum, %29,4’ü kısmen katılıyorum yanıtlarını vermiştir. Sosyal paylaşım ağları, sağlık hizmeti almak için bilgi toplamak amacıyla kullanılır maddesine lisansiyerlerin %33,9’u kısmen katılıyorum, %32,6’sı katılıyorum yanıtlarını vermiştir. Sosyal paylaşım ağları ile hastaneler hasta kitlesini artırır maddesine lisansiyerlerin %36,7’si katılıyorum, %30,8’i kısmen katılıyorum yanıtlarını vermiştir. Sosyal medya paylaşım ağları hastada, hastane açısından istenilen yönde tutum ve davranış değişikliği oluşturur maddesine lisansiyerlerin %39,4’ü kısmen katılıyorum, %25,8’i katılıyorum yanıtlarını vermiştir.
Sonuç: Sosyal medya iletişim alanında olduğu gibi sağlık alanında da büyük ölçüde değişim yaşanmasına sebep olmuştur. Sağlıklı kişiler, hastalar ve sağlık uzmanları tarafından sağlık ile ilgili konular hakkında iletişim sağlamak için kullanılan sosyal medya, sağlık alanına farklı bir boyut kazandırmıştır. Araştırma sonucunda lisansiyerler, hastaların sosyal medya aracılığı ile popüler olan hastanelerden yüksek düzeyde etkilendiği ve hastanelerin sosyal medyayı kullanarak hasta kitlesini artırdığı algısındadırlar. Bununla birlikte hastaların sosyal paylaşım ağlarını hastane ile ilgili bilgi toplamak amacı ile kullandığı ve verilen sağlık hizmetlerini düzenli olarak takip ettikleri görüşündedirler. Lisansiyerlere göre sosyal medya paylaşım ağlarının hastada, hastane açısından istenilen yönde tutum ve davranış değişikliği oluşturduğu yüksek derecede belirtilmiştir.
Aim: The aim of the study is to evaluate whether social media has an impact on patient behaviors from the perspective of undergraduate students of the health sciences faculty of a university in Istanbul and to interpret the results.
Method: In the research, quantitative analysis method was preferred as the data collection tool and questionnaire method was used to reach the data. The questionnaire used in the study was formed from the questions of Terkan and Saygılı's study titled Etk The Impact of Marketing on Social Media on Young People ındaki in 2017. The universe of the research consists of 573 undergraduate students studying in the Department of Nutrition and Dietetics, Physiotherapy and Rehabilitation, Nursing, Occupational Health and Safety and Health Management within a faculty university health sciences faculty located in Istanbul. The sample of the study is 221 students in total. In the study, the data obtained were analyzed using SPSS 24.0 program. Descriptive statistical methods, frequency and descriptive analyzes were used in the evaluation of the data. In order to test the reliability of this study, reliability analysis was applied to all variables and Cronbach Alpha coefficient was calculated as 0.811.
Findings: When the distribution of the licensees participating in the study is examined according to departments, 41% of the licensees are nursing, 33% health management, 18% physiotherapy and rehabilitation, 6% nutrition and dietetics, 2% occupational health and safety. According to the findings of the study, 37.6% of the licensors partially agree and 25.8% agree that the social media sharing networks provide important information to the patients by making the hospital information transparent. 41.6% of the licensors agree and 29% partially agree that social sharing networks should be followed regularly in service preference. 44.8% of the licensors agree and 26.7% agree that ve services and services provide access to a large mass of patients Sosyal with social networks. With social media sharing networks, 33.5% of the licensors agree and 27.1% partially agree that the patients are affected by the popular hospitals. 43% of the licensors agree and 25.8% agree that the social networking networks strengthen the connection between the patient and the hospital. Patients considered social media sharing networks as the most important source of information in the process of receiving services and 35.7% of the licensors partially agreed and 29% disagreed. Before the service purchase, 33.5% of the licensors agree and 29.4% partially agree with the article ar Look at social media sharing networks Hast. Social networking networks are used to collect information for health care, 33.9% of the licensors partially agree and 32.6% agree. 36.7% of the licensors agree and 30.8% partially agree with the article ır Hospitals increase the patient mass ile with social networks. 39.4% of the licensors partially agree and 25.8% agree that social media sharing networks creates attitude and behavior change in the desired direction for the patient.
Results: As in the field of social media communication, health has also led to significant changes. Social media, used by healthy people, patients and health professionals to communicate on health-related issues, has brought a different dimension to the field of health. As a result of the research, licensors perceive that patients are highly affected by the popular hospitals through social media and that hospitals increase the mass of patients by using social media. However, they believe that the patients use their social networks to gather information about the hospital and they regularly monitor the health services provided. According to the licensors, it is highly stated that social media sharing networks create attitude and behavior changes in the desired direction for the patient.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Politikası |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 12 Sayı: 2 |