Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinde Mesleki Güdülenme

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 2, 418 - 424, 01.04.2021
https://doi.org/10.31067/acusaglik.851946

Öz

Amaç: Tüm dünyada görülen Covid-19 pandemisi sebebiyle yüz yüze eğitime ara verilerek uzaktan eğitime geçilmiştir. Örgün eğitim sırasında bile hemşirelik eğitiminde güdülenmeye ilişkin problemler yaşanırken uzaktan eğitimin öğrencilerin güdülenme düzeyini etkilediği düşünülmektedir ve çalışma Covid-19 pandemisinin öğrencilerin güdülenmesine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmanın örneklemini 158 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplamada Kişisel Bilgi Formu, Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği kullanılmıştır. Veriler 1-31 Mayıs 2020 döneminde online anket yöntemi ile toplanmıştır ve SPSS 21.0 programında frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, student t testi, Anova testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular:Öğrencilerin % 79,1’i Covid-19 pandemisinin motivasyonunu etkilediği ve % 52,5’i ise motivasyonunu olumsuz yönde etkilediği saptanmıştır.Motivasyonunun olumsuz yönde etkilendiğini bildiren öğrencilerin ise daha çok eğitimin uzaktan yürütülmesi, uygulamalı dersleri gerçekleştirememiş olmaları gibi faktörler nedeni ile olumsuz etkilendikleri görülmüştür. Uzaktan eğitim nedeniyle öğrencilerin motivasyonlarının olumsuz etkilendiği, hemşirelik mesleğinin saygınlığının artması ile ilgili olarak ise motivasyonlarının yükseldiği görülmüştür.
Sonuç:Covid-19 pandemisi nedeniyle eğitimin uzaktan yapılması ve uygulamalı derslerin yüz yüze yapılamamış olması öğrencilerin motivasyonunu olumsuz yönde etkilemiştir. Öğrencilerin güdülenmelerini artıracak stratejilerin planlanması, hemşirelik eğitiminde uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitimin kıyaslandığı çalışmaların yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • 1. Köksal LG, Yurttaş A. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi 2015;4(1):10-15. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/521590
  • 2. Acat MB, Köşgeroğlu N. Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anatolian Journal of Psychiatry 2006;7:204-210. https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/gudulenme-kaynaklari-ve-sorunlari-olcegi-toad.pdf
  • 3. Dede Y, Yaman SA. Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education 2008;2(1):19-37. http://www.nef.balikesir.edu.tr/~dergi/makaleler/yayinda/4/EFMED_FBE106.pdf
  • 4. Bilgin Z, Ocakçı AF. Ebelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011;14(3):40-46. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29497
  • 5. Ünlü S, Özgür G, Babacan GA. Hemşirelik yüksekokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2008;24(1):43-56. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/835521
  • 6. Sharif F, Masoumi S. A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. BMC Nursing 2005;4(6):1-7. https://doi.org/10.1186/1472-6955-4-6
  • 7. Atay S, Yılmaz F. Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011;14(4):32-37. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29543
  • 8. Çelik AS, Pasinlioğlu T, Kocabeyoğlu T, Çetin S. Hemşirelik mesleğinin toplumdaki imajının belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013;21(3):147-153. https://avys.omu.edu.tr/storage/app/public/figen.cavusoglu/129318/Kaynak4.pdf
  • 9. Al-Rabiaah A, Temsah MH, Al-Eyadhy AA, Hasan GM, Al-Zamil F, Al-Subaie S, Alsohime F, Jamal A, Alhaboob A, Al-Saadi B, Somily AM. Middle East Respiratory Syndrome-Corona Virus (MERS-CoV) associated stress among medical students at a university teaching hospital in Saudi Arabia. Journal of infection and public health. 2020;13(5):687-691. https://doi.org/10.1016/j.jiph.2020.01.005
  • 10. World Health Organization (WHO) Coronavirus disease (COVID-19) Situation report – 203. 2020. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200809-covid-19-sitrep-202.pdf?sfvrsn=2c7459f6_2
  • 11. T.C. Yükseköğretim Kurulu (YÖK). Coronavirus (Covid-19) Bilgilendirme notu: 1. 2020. https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/02-coronavirus-bilgilendirme-notu-1.pdf
  • 12. Civci H, Şener E. Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi.Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2012;5(4):142-149. http://hdl.handle.net/20.500.12397/4625
  • 13. Cerit B. Coşkun S. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyi ile meslek algısı arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2018;11(4):283-289. http://deuhyoedergi.org/index.php/DEUHYOED/article/view/555/585928
  • 14. Ismail NA, Lee JX, Azman AHA, Ng JY. Reflection of connectivism in medical education and learning motivation 4 during COVID-19. medRxiv 2020https://doi.org/10.1101/2020.07.07.20147918
  • 15. Yılmaz NA. Yükseköğretim kurumlarında covıd-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2020;3(1):15-20. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1188630
  • 16. Çelik S, Şahin E, Dadak F, Sıdal SG, Akyüz F. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2014;1(2):43-56. http://hdl.handle.net/11772/2546
  • 17. Nielsen DS, Dieperik KB. Cultural perspectives and nurses reactions on the corona pandemic: a critical view from denmark. Journal of Transcultural Nursing 2020;31(4):333–336 https://doi.org/10.1177/1043659620924118
  • 18. Bernardino AO, Coriolano-Marinus, MWL, Santos AHS, Cavalcanti AMTS, Lima LS. Motivation of nursing students and their influence in the teaching-learning process. Texto & Contexto Enfermagem 2018;27(1):1-10. https://doi.org/10.1590/0104-070720180001900016
  • 19. Kulakçı H, Ayyıldız KT, Şişman NY, Veren F, Topan KA. Motivational resources and problems of nursing students: vocational choice, school culture and other associated factors. Journal of Health and Nursing Management 2015;2(2):83-93. DOI: 10.5222/SHYD.2015.083 http://shydergisi.org/jvi.aspx?pdir=shyd&plng=tur&un=SHYD-25744
  • 20. Özdemir NÖ, Akın S, Durna Z. Hemşirelik öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve motivasyon düzeyleri. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2015;3(1):15-20. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1188630
  • 21. Doğan S, Yıldırım D. İntörn hemşirelerde mesleki güdülenme kaynakları ve sorunları ile stres ilişkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi (STED) 2019;28(6):418-429. DOI: 10.17942/sted.442065 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/876253
  • 22. Özlü ZK, Gümüş K, Güngörmüş K, Avşar G, Özer N. Sağlık bilimleri fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin mesleklerine ilişkin güdülenme kaynakları ve sorunlarının incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD) 2014;11(1):47-53. https://www.journalagent.com/kuhead/pdfs/KUHEAD-32154-RESEARCH_ARTICLE-KARAMAN_OZLU.pdf

Motivation of Nursing Students During Covid-19 Pandemic

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 2, 418 - 424, 01.04.2021
https://doi.org/10.31067/acusaglik.851946

Öz

Objective:Due to the Covid-19 pandemic seen all over the world, face-to-face training has been postponed and it has been replaced with online training. In nursing education while there were problems related to motivation even during formal training, distance education is thought to affect students' motivation level. This study, therefore, aims to examine the effect of the Covid-19 pandemic on students' motivation.
Material and Methods: The sample of the study consisted of 158 students Personal Information Form, Motivation’s Resources and Problems Scale were used for data collection. The data were collected through the online survey method between1-31 May 2020 and were analyzed in SPSS 21.0 program using frequency, percentage, mean, standard deviation, Student’s t-test, ANOVA test.
Results: It was found that the Covid-19 pandemic affects the motivation of 79.1% of students and negatively affects the motivation of 52.5% of them. Students who report that their motivation was negatively affected, on the other hand, were seen to be affected negatively due to the factors such as performing distance learning and failure to perform the applied courses. It was observed that the motivation of the students was negatively affected due to distance education, and their motivation increased with the increase in the prestige of the nursing profession.
Conclusion: Due to the Covid-19 pandemic, the distance of education and the fact that the applied lessons could not be done face to face affected the motivation of the students negatively.Developing strategies to increase students' motivation and carrying out studies comparing distance learning and face-to-face training in nursing education was recommended.

Kaynakça

  • 1. Köksal LG, Yurttaş A. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi 2015;4(1):10-15. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/521590
  • 2. Acat MB, Köşgeroğlu N. Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anatolian Journal of Psychiatry 2006;7:204-210. https://toad.halileksi.net/sites/default/files/pdf/gudulenme-kaynaklari-ve-sorunlari-olcegi-toad.pdf
  • 3. Dede Y, Yaman SA. Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education 2008;2(1):19-37. http://www.nef.balikesir.edu.tr/~dergi/makaleler/yayinda/4/EFMED_FBE106.pdf
  • 4. Bilgin Z, Ocakçı AF. Ebelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011;14(3):40-46. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29497
  • 5. Ünlü S, Özgür G, Babacan GA. Hemşirelik yüksekokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2008;24(1):43-56. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/835521
  • 6. Sharif F, Masoumi S. A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. BMC Nursing 2005;4(6):1-7. https://doi.org/10.1186/1472-6955-4-6
  • 7. Atay S, Yılmaz F. Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011;14(4):32-37. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29543
  • 8. Çelik AS, Pasinlioğlu T, Kocabeyoğlu T, Çetin S. Hemşirelik mesleğinin toplumdaki imajının belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013;21(3):147-153. https://avys.omu.edu.tr/storage/app/public/figen.cavusoglu/129318/Kaynak4.pdf
  • 9. Al-Rabiaah A, Temsah MH, Al-Eyadhy AA, Hasan GM, Al-Zamil F, Al-Subaie S, Alsohime F, Jamal A, Alhaboob A, Al-Saadi B, Somily AM. Middle East Respiratory Syndrome-Corona Virus (MERS-CoV) associated stress among medical students at a university teaching hospital in Saudi Arabia. Journal of infection and public health. 2020;13(5):687-691. https://doi.org/10.1016/j.jiph.2020.01.005
  • 10. World Health Organization (WHO) Coronavirus disease (COVID-19) Situation report – 203. 2020. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200809-covid-19-sitrep-202.pdf?sfvrsn=2c7459f6_2
  • 11. T.C. Yükseköğretim Kurulu (YÖK). Coronavirus (Covid-19) Bilgilendirme notu: 1. 2020. https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/02-coronavirus-bilgilendirme-notu-1.pdf
  • 12. Civci H, Şener E. Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi.Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2012;5(4):142-149. http://hdl.handle.net/20.500.12397/4625
  • 13. Cerit B. Coşkun S. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyi ile meslek algısı arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2018;11(4):283-289. http://deuhyoedergi.org/index.php/DEUHYOED/article/view/555/585928
  • 14. Ismail NA, Lee JX, Azman AHA, Ng JY. Reflection of connectivism in medical education and learning motivation 4 during COVID-19. medRxiv 2020https://doi.org/10.1101/2020.07.07.20147918
  • 15. Yılmaz NA. Yükseköğretim kurumlarında covıd-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2020;3(1):15-20. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1188630
  • 16. Çelik S, Şahin E, Dadak F, Sıdal SG, Akyüz F. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2014;1(2):43-56. http://hdl.handle.net/11772/2546
  • 17. Nielsen DS, Dieperik KB. Cultural perspectives and nurses reactions on the corona pandemic: a critical view from denmark. Journal of Transcultural Nursing 2020;31(4):333–336 https://doi.org/10.1177/1043659620924118
  • 18. Bernardino AO, Coriolano-Marinus, MWL, Santos AHS, Cavalcanti AMTS, Lima LS. Motivation of nursing students and their influence in the teaching-learning process. Texto & Contexto Enfermagem 2018;27(1):1-10. https://doi.org/10.1590/0104-070720180001900016
  • 19. Kulakçı H, Ayyıldız KT, Şişman NY, Veren F, Topan KA. Motivational resources and problems of nursing students: vocational choice, school culture and other associated factors. Journal of Health and Nursing Management 2015;2(2):83-93. DOI: 10.5222/SHYD.2015.083 http://shydergisi.org/jvi.aspx?pdir=shyd&plng=tur&un=SHYD-25744
  • 20. Özdemir NÖ, Akın S, Durna Z. Hemşirelik öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve motivasyon düzeyleri. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2015;3(1):15-20. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1188630
  • 21. Doğan S, Yıldırım D. İntörn hemşirelerde mesleki güdülenme kaynakları ve sorunları ile stres ilişkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi (STED) 2019;28(6):418-429. DOI: 10.17942/sted.442065 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/876253
  • 22. Özlü ZK, Gümüş K, Güngörmüş K, Avşar G, Özer N. Sağlık bilimleri fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin mesleklerine ilişkin güdülenme kaynakları ve sorunlarının incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD) 2014;11(1):47-53. https://www.journalagent.com/kuhead/pdfs/KUHEAD-32154-RESEARCH_ARTICLE-KARAMAN_OZLU.pdf
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Sinem Taş

Berna Köktürk Dalcalı

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 25 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

EndNote Taş AS, Köktürk Dalcalı B (01 Nisan 2021) Covid-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinde Mesleki Güdülenme. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12 2 418–424.