BibTex RIS Kaynak Göster

Turkish Adaptation of The Pedsql Health Care Parent Satisfaction Scale

Yıl 2012, Sayı: 1, 44 - 50, 01.03.2012

Öz

Objective: This study was planned to determine the validity and reliability of the “PedsQL Health Care Satisfaction Scale” . Method: This study is methodological. The data are collected with “PedsQL Health Care Satisfaction Scale” which was developed by J.W.Varni. The study was done in the clinic of an university children’s hospital with a total of 420 parents. As the data collection tools, General Information Form which was developed by the researcher, and “PedsQL Health Care Satisfaction Scale” were used. The data were collected by the researcher using interviewing method with parents. Factor analysis, Kruskal-Wallis analysis of variance, Cronbach’s alpha internal consistency test, the percentage and significance of the difference between the groups, Mann-Whitney U test were used for statistical analysis. Result: According to the results of the research, “PedsQL Health Care Satisfaction Scale”, which measures the satisfaction of parents from the service they received in a children’s hospital, is determined to be valid and reliable for the Turkish society a =.93 . Parents’ overall satisfaction level of the services is found to be sufficient, however, the satisfaction scores for emotional support received, the level of communication and the amount of information they have been given are low. Conclusion: In line with the study results, “PedsQL Health Care Satisfaction Scale” is recommended to be used to assess to satisfaction status of parents, whose kids stay in a children’s hospital to receive treatment

Kaynakça

  • Engiz O. Sağlık hizmetlerinde hasta tatmini. İçinde: Hayran O, Sur H. Hastane yöneticiliği. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri; 1997; 61–87.
  • Coyne I. Parental participation in care: A critical review of the literature. Journal of Advanced Nursing. 1995; 21: 716–722.
  • Arıkan D, Tüfekçi F.G, Taştekin A. Çocuk kliniklerinde refakatçilerin hastanede yaşadıkları sorunlar, beklentileri ve problem çözme düzeyleri ile ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2010; 10;2 49–57
  • Sümbüloğlu K. Sümbüloğlu V. Biyoistatistik, Özdemir yayınları. 1995 Ankara
  • Tezbaşaran A. Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. 1996; Ankara.
  • Varni J.W Development of the pediatric hematology/oncology parent satisfaction survey. Children’s Health Care. 2000;29: (4) 243–255.
  • Erkuş A. Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 2003
  • Kutlu Ö. Kişisel görüşme, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi, (2003).
  • Ulus B. İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesi’nden hizmet alan ebeveynlerin memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi. yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2004 Ankara.
  • Varni J.W, Burwinkle T.M, Seid M. The PedsQLTM as a Pediatric Patient- reported outcome: Reliability and validity of the PedsQLTM measurement model in 25.000 children. www.rand.org. Erişim tarihi:4.9.2011
  • Melnyk B.M, Feinstein NF, Moldenhouer Z. Coping in parents of children who are chronically ill: strategies for assesment and intervention. pediatric nursing. 2001;27: (6) 548-558
  • Lewis JR. Patient views on quality care in general practice: Literatur reviev. Social Science and Medicine. 1994;39:5 655–670 .
  • Yıldırım A. Maral I. ve ark. Gazi Hastanesi yataklı servislerinden hizmet alanların bazı temel özelliklerine göre hastaneden memnuniyet durumları. 1998 www.med.gazi.edu.tr Erişim Tarihi: 12.12.2003.
  • Yavuz M Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: Hasta Memnuniyeti. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001;5 (2): 69-74.
  • Arslan Ç, Kelleci M. Bir üniversite hastanesinde yatan hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri ve ilişkili bazı faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011; 14:1: 1–8.
  • Aşılıoğlu N, Akkuş T, Baysal K. Çocuk acil servislerde ebeveyn memnuniyeti ve etkileyen faktörlerin araştırılması. Türkiye Acil Tıp Dergisi,2009;9 (2): 65–72.
  • Şimşek N. Dahiliye servislerinde yatan hastaların hemşirelerden beklentilerinin ve memnuniyetlerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi. 2004.
  • Moumtzoglou A. Development and application of a questionnaire for assessing parent satisfaction with care. İnternational Journal for Quality in Health Care. 2000;12 (4) 331–337.
  • Görgen Ö, Doğan S. Cumhuriyet Üniversitesi sağlık hizmetleri araştırma ve uygulama hastanesi çocuk servislerinde yatan hastaların hemşirelik bakımına yönelik memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2002;4 (2): 49–59
  • Şahin, T.K, Bakıcı, H., Bilban, S.,ve ark. Meram Tıp Fakültesi Çocuk Cerrahisi servisinde yatan hasta yakınlarının memnuniyetinin araştırılması, genel Tıp Dergisi, 2005;15 (4) 137-142.
  • Dawson K.P, Mogtidge N. Parental perception of paediatric inpatient care. New Zeland Medical Journal, 1991;38: (4) 489-495.

PedsQL Sağlık Bakımı Ebeveyn Memnuniyet Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması

Yıl 2012, Sayı: 1, 44 - 50, 01.03.2012

Öz

Amaç: Bu araştırma, “PedsQL Sağlık Bakımı Memnuniyet Ölçeği”nin geçerlik ve güvenirliğinin yapılması amacı ile planlanmıştır. Yöntem: Bu çalışma metodolojik niteliktedir. Araştırmanın verileri J.W.Varni’nin geliştirdiği “PedsQL Sağlık Bakımı Memnuniyet Ölçeği” ile toplanmıştır. Çalışma bir üniversitenin çocuk hastanesi kliniklerinden hizmet alan toplam 420 ebeveyn ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacının geliştirdiği Genel Bilgi Formu ve “PedsQL Sağlık Bakımı Memnuniyet Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler ebeveynlerle yüz yüze görüşülerek araştırmacı tarafından toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde faktör analizi, Kruskal Wallis varyans analizi, Cronbach’s alpha iç tutarlık testi, yüzdelik ve gruplar arası farkın önemlilik testi, Mann-Whitney U testi testi kullanılmıştır. Bulgular: Bu araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, “PedsQL Sağlık Bakımı Memnuniyet Ölçeği”nin çocuk hastanesinden hizmet alan ebeveynlerin memnuniyet durumlarını ölçmede Türk toplumu için geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir a =.93 . Ebeveynlerin aldıkları hizmetlerden genel memnuniyetin yeterli düzeyde olduğu, ancak duygusal destek alabilme, iletişim ve bilgilendirme alanlarında memnuniyet düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Sonuç: ”PedsQL Sağlık Bakımı Memnuniyet Ölçeği”nin çocuğu hastanede yatan ebeveynlerin memnuniyet durumlarını değerlendirmede kullanımına yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Engiz O. Sağlık hizmetlerinde hasta tatmini. İçinde: Hayran O, Sur H. Hastane yöneticiliği. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri; 1997; 61–87.
  • Coyne I. Parental participation in care: A critical review of the literature. Journal of Advanced Nursing. 1995; 21: 716–722.
  • Arıkan D, Tüfekçi F.G, Taştekin A. Çocuk kliniklerinde refakatçilerin hastanede yaşadıkları sorunlar, beklentileri ve problem çözme düzeyleri ile ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2010; 10;2 49–57
  • Sümbüloğlu K. Sümbüloğlu V. Biyoistatistik, Özdemir yayınları. 1995 Ankara
  • Tezbaşaran A. Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. 1996; Ankara.
  • Varni J.W Development of the pediatric hematology/oncology parent satisfaction survey. Children’s Health Care. 2000;29: (4) 243–255.
  • Erkuş A. Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 2003
  • Kutlu Ö. Kişisel görüşme, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi, (2003).
  • Ulus B. İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesi’nden hizmet alan ebeveynlerin memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi. yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2004 Ankara.
  • Varni J.W, Burwinkle T.M, Seid M. The PedsQLTM as a Pediatric Patient- reported outcome: Reliability and validity of the PedsQLTM measurement model in 25.000 children. www.rand.org. Erişim tarihi:4.9.2011
  • Melnyk B.M, Feinstein NF, Moldenhouer Z. Coping in parents of children who are chronically ill: strategies for assesment and intervention. pediatric nursing. 2001;27: (6) 548-558
  • Lewis JR. Patient views on quality care in general practice: Literatur reviev. Social Science and Medicine. 1994;39:5 655–670 .
  • Yıldırım A. Maral I. ve ark. Gazi Hastanesi yataklı servislerinden hizmet alanların bazı temel özelliklerine göre hastaneden memnuniyet durumları. 1998 www.med.gazi.edu.tr Erişim Tarihi: 12.12.2003.
  • Yavuz M Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: Hasta Memnuniyeti. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001;5 (2): 69-74.
  • Arslan Ç, Kelleci M. Bir üniversite hastanesinde yatan hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri ve ilişkili bazı faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011; 14:1: 1–8.
  • Aşılıoğlu N, Akkuş T, Baysal K. Çocuk acil servislerde ebeveyn memnuniyeti ve etkileyen faktörlerin araştırılması. Türkiye Acil Tıp Dergisi,2009;9 (2): 65–72.
  • Şimşek N. Dahiliye servislerinde yatan hastaların hemşirelerden beklentilerinin ve memnuniyetlerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi. 2004.
  • Moumtzoglou A. Development and application of a questionnaire for assessing parent satisfaction with care. İnternational Journal for Quality in Health Care. 2000;12 (4) 331–337.
  • Görgen Ö, Doğan S. Cumhuriyet Üniversitesi sağlık hizmetleri araştırma ve uygulama hastanesi çocuk servislerinde yatan hastaların hemşirelik bakımına yönelik memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2002;4 (2): 49–59
  • Şahin, T.K, Bakıcı, H., Bilban, S.,ve ark. Meram Tıp Fakültesi Çocuk Cerrahisi servisinde yatan hasta yakınlarının memnuniyetinin araştırılması, genel Tıp Dergisi, 2005;15 (4) 137-142.
  • Dawson K.P, Mogtidge N. Parental perception of paediatric inpatient care. New Zeland Medical Journal, 1991;38: (4) 489-495.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Bahire Ulus

Gülümser Kublay

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012Sayı: 1

Kaynak Göster

EndNote Ulus B, Kublay G (01 Mart 2012) PedsQL Sağlık Bakımı Ebeveyn Memnuniyet Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 1 44–50.