BibTex RIS Kaynak Göster

Retrospective Evaluation of The Urgency of Patients Admitted To The Emergency Department By Ambulance

Yıl 2013, Sayı: 3, 118 - 122, 01.09.2013

Öz

Purpose: The aim of current study is to detect the effect of emphatic skill education program offered to nursing department freshman students on the development of their emphatic tendency as well as emphatic skills. Patients and Methods: The study has been conducted on a semi-experimental one-group pre-test/post-test pattern. In order to detrmine socio-demographic features of students, “A Survey of Demographic Features” was utilized to evaluate emphatic tendency and skills of students Emphatic Tendency ETS and Emphatic Skill ESS-B scales as developed by Dökmen 1994 . In data evaluation number and percentage distributions and ESS-B and ETS average emphatic scores have been compared via paired samples t test. Results: It was detected that after education, the average empathy scores of students were further statistically meaningful compared to their scores before education p=0.000 . As regards the average score of emphatic tendency, however, no statistically meaningful difference was determined before and after education. Conclusion: Emphatic skill development program has manifested that nursing department freshman students’ emphatic skills have increased remarkably whereas no changes have been observed in their emphatic tendencies.

Kaynakça

  • 1. Dökmen Ü. İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 1994:119-150. 2. Barrett-Lennard GT. The Phases and Focus of Empathy. Br J Med Psychol 1993; 66:3-14.
  • 3. Morse JA, Anderson G, Bottorff JL, Yonge O, O’ Brien B, Solverg SM, & Mcllvenn KH. Exploring Empathy: A Conceptual Fit For Nursing Practice? Journal of Nursing Scholarship 1992; 24:273- 280.
  • 4. Birol L. Hemşirelik Süreci. 7.Baskı İzmir: Etki Maatbacılık, 2005:22-28.
  • 5. Velioğlu P. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Alaş Yayıncılık,1999:260.
  • 6. Ançel G. Developing Empathy in Nurses: An Inservice Training Program. Archives of Psychiatric Nursing 2006; 20:249-257.
  • 7. Üstün B. Çünkü İletişim Çokşeyi Değiştirir! Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005; 8:88-94.
  • 8. Reynolds W, Scott B. Do Nurses And Other Professional Helpers Normally Display Much Empathy? Journal of Advanced Nursing 2000; 31:226-234.
  • 9. Rogers C. Empathic: An Unappreciated Way Of Being. Conv: F.Akkoyun, Journal of Education Faculty in Ankara University 1983; 16:103-124.
  • 10. Reynolds W. Patient-Centered Teaching: A Future Role For The Psychiatric Nurse Teacher? Journal of Advanced Nursing 1982; 7: 469-475.
  • 11. Mete S, Gerçek E. PDÖ Yöntemiyle Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Ve Becerilerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005; 9:11-17
  • 12. Öz F. Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri, Empatik Becerileri Ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1998; 2:32-38.
  • 13. Çam O. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Psikodramanın Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Üzerine Etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1995; 11: 55-63.
  • 14. Dökmen Ü. Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi Ve Psikodrama İle Ölçülmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 1988; 21:155-190.
  • 15. Akıncı Çil A, Akgün G. Kırklareli Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2011; 6: 53-65.
  • 16. Özcan CT, Oflaz F, Sütçü Çiçek H. Empathy: The Effects Of Undergraduate Nursing Education İn Turkey. International Nursing Review 2010; 57:493–499.
  • 17. Dökmen Ü. Yeni Bir Empati Modeli ve Empatik Becerinin İki Farklı Yaklaşımla Ölçülmesi. Psikoloji Dergisi 1990; 7:42-50.
  • 18. Sabancıoğulları S, Kelleci M, Doğan S, Gölbaşı Z. Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin Yıllara Göre İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 11:1-6.
  • 19. Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 2002; 6:36-41.
  • 20. Arifoğlu B, Razı GS. Birinci Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve İletişim Becerileriyle İletişim Yönetimi Dersi Akademik Başarı Puanı Arasındaki İlişki: Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2011; 4:7-11.
  • 21. Çınar N, Cevahir R. Evaluation Of The Empathic Skills Of Nursing Students With Respect To The Classes They Are Attending. Revista Electonica de Enfermagem 2007; 9:588–95.
  • 22. Hodges SA. An Experiment İn The Development Of Emphaty İn Student Nurses. Journal of Advanced Nursing 1991; 16:1296-1300.
  • 23. Kadıoğlu S, Ogenler O, Kadıoğlu F, Okuyaz S. Klinik Eğitimin Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Empati Düzeyine Etkisi. Journal of Medical Faculty of Inönü University 2011; 18:33-37.
  • 24. Yurttaş A, Yetkin A. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Empatik ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12:46-53.
  • 25. Reynolds W, Scott B. Empathy: a Crucial Component Of The Helping Relation. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 1999; 6: 363-370.
  • 26. Stuart GW, Sundeen SJ. Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Sixth Ed., St Louise, Missouri: Elsevier Mosby Inc., 1998.
  • 27. Williams J, Stickley T. Empathy And Nurse Education. Nurse Education Today 2010; 30:752–755.
  • 28. Webster D. Promoting Empathy Through A Creative Reflective Teaching Strategy: A Mixed-Method Study.Journal of Nursing Education 2010; 49: 87-94.
  • 29. Kunyk D, Olson JK. Clarification Of Conceptualisations Of Empathy. Journal of Advanced Nursing 2001; 35:317–325.

Eğitim ile Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Geliştirilebir mi?: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği

Yıl 2013, Sayı: 3, 118 - 122, 01.09.2013

Öz

Amaç: Empati, kişilerarası ilişkilerin geliştirilmesinde önemli bir unsurdur. Çalışma, hemşirelik birinci sınıf öğrencilerine verilen empatik beceri eğitim programının öğrencilerin empatik eğilim ve empatik becerilerinin gelişmesine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Hastalar ve Yöntem: Çalışma yarı deneysel tek grupta öntest-sontest düzeninde yapılmıştır. Araştırmada öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini belirlemek amacıyla Demografik Özellikleri İçeren Anket, Empatik eğilim ve becerilerini değerlendirmek için Dökmen 1994 tarafından geliştirilen Empatik Eğilim EEÖ ve Empatik Beceri EBÖ-B ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı ve yüzde dağılımları ve EBÖ-B ve EEÖ ortalama empatik puanları ise paired samples t testi ile karşılaştırılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin eğitim sonrası empati puan ortalamasının eğitim sonrasında eğitim öncesine göre istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı olduğu saptanmıştır p=0.000 . Empatik eğilim ortalaması ise eğitim öncesi ve sonrası aralarındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Sonuç: Empatik beceri geliştirme programı ile hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin empatik becerilerinin önemli oranda arttığı, ancak empatik eğilimlerinde değişiklik olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • 1. Dökmen Ü. İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 1994:119-150. 2. Barrett-Lennard GT. The Phases and Focus of Empathy. Br J Med Psychol 1993; 66:3-14.
  • 3. Morse JA, Anderson G, Bottorff JL, Yonge O, O’ Brien B, Solverg SM, & Mcllvenn KH. Exploring Empathy: A Conceptual Fit For Nursing Practice? Journal of Nursing Scholarship 1992; 24:273- 280.
  • 4. Birol L. Hemşirelik Süreci. 7.Baskı İzmir: Etki Maatbacılık, 2005:22-28.
  • 5. Velioğlu P. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Alaş Yayıncılık,1999:260.
  • 6. Ançel G. Developing Empathy in Nurses: An Inservice Training Program. Archives of Psychiatric Nursing 2006; 20:249-257.
  • 7. Üstün B. Çünkü İletişim Çokşeyi Değiştirir! Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005; 8:88-94.
  • 8. Reynolds W, Scott B. Do Nurses And Other Professional Helpers Normally Display Much Empathy? Journal of Advanced Nursing 2000; 31:226-234.
  • 9. Rogers C. Empathic: An Unappreciated Way Of Being. Conv: F.Akkoyun, Journal of Education Faculty in Ankara University 1983; 16:103-124.
  • 10. Reynolds W. Patient-Centered Teaching: A Future Role For The Psychiatric Nurse Teacher? Journal of Advanced Nursing 1982; 7: 469-475.
  • 11. Mete S, Gerçek E. PDÖ Yöntemiyle Eğitim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Ve Becerilerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005; 9:11-17
  • 12. Öz F. Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri, Empatik Becerileri Ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1998; 2:32-38.
  • 13. Çam O. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Psikodramanın Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Üzerine Etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1995; 11: 55-63.
  • 14. Dökmen Ü. Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi Ve Psikodrama İle Ölçülmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 1988; 21:155-190.
  • 15. Akıncı Çil A, Akgün G. Kırklareli Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2011; 6: 53-65.
  • 16. Özcan CT, Oflaz F, Sütçü Çiçek H. Empathy: The Effects Of Undergraduate Nursing Education İn Turkey. International Nursing Review 2010; 57:493–499.
  • 17. Dökmen Ü. Yeni Bir Empati Modeli ve Empatik Becerinin İki Farklı Yaklaşımla Ölçülmesi. Psikoloji Dergisi 1990; 7:42-50.
  • 18. Sabancıoğulları S, Kelleci M, Doğan S, Gölbaşı Z. Entegre Eğitim Programında Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin Yıllara Göre İncelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 11:1-6.
  • 19. Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 2002; 6:36-41.
  • 20. Arifoğlu B, Razı GS. Birinci Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve İletişim Becerileriyle İletişim Yönetimi Dersi Akademik Başarı Puanı Arasındaki İlişki: Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2011; 4:7-11.
  • 21. Çınar N, Cevahir R. Evaluation Of The Empathic Skills Of Nursing Students With Respect To The Classes They Are Attending. Revista Electonica de Enfermagem 2007; 9:588–95.
  • 22. Hodges SA. An Experiment İn The Development Of Emphaty İn Student Nurses. Journal of Advanced Nursing 1991; 16:1296-1300.
  • 23. Kadıoğlu S, Ogenler O, Kadıoğlu F, Okuyaz S. Klinik Eğitimin Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Empati Düzeyine Etkisi. Journal of Medical Faculty of Inönü University 2011; 18:33-37.
  • 24. Yurttaş A, Yetkin A. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Empatik ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12:46-53.
  • 25. Reynolds W, Scott B. Empathy: a Crucial Component Of The Helping Relation. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 1999; 6: 363-370.
  • 26. Stuart GW, Sundeen SJ. Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Sixth Ed., St Louise, Missouri: Elsevier Mosby Inc., 1998.
  • 27. Williams J, Stickley T. Empathy And Nurse Education. Nurse Education Today 2010; 30:752–755.
  • 28. Webster D. Promoting Empathy Through A Creative Reflective Teaching Strategy: A Mixed-Method Study.Journal of Nursing Education 2010; 49: 87-94.
  • 29. Kunyk D, Olson JK. Clarification Of Conceptualisations Of Empathy. Journal of Advanced Nursing 2001; 35:317–325.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Aysel Karaca

Ferhan Açıkgöz

Dilek Akkuş

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013Sayı: 3

Kaynak Göster

EndNote Karaca A, Açıkgöz F, Akkuş D (01 Eylül 2013) Eğitim ile Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Geliştirilebir mi?: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 3 118–122.