Aim: The aim of this study was to determine the status of university students to have menstrual symptom and its effect on quality of life.Materials and Methods: This study was conducted in a cross-sectional design in a public university between April and May 2017. The sample size was determined as 1019 female students with a confidence interval of 99.9%, significance level of 0.05, and an ability of representing the population of 80%. The data were collected by using “Personal Information Form”, “Menstrual Symptom Scale”, and “Life Quality Index”. Numbers, percentages, mean, standard deviation, and pearson’s correlation analysis were used for the statistical evaluation.Results: 30% of the students with an average age of 20.82±1.67 were in the first-year and 84.4% stated to have an income equals to the expenses. 70.2% of the students had a mean menarche age of 13.50±1.55 indicating that their menstruation was regular and 45.2% stated that at least one person in their families mother/sister, etc. had menstrual complaints. The total mean score of menstrual symptom scale was 69.36±17.59 in the study. It was determined that the menstrual symptom subscales were as follows, the “negative effects/somatic complaints” subscale mean score of the students was 40.45±10.63, the mean score of “menstrual pain symptoms” subscale was 21.22±6.07, and the mean score of “the coping methods” subscale was 7.67±4.08. There was a negative significant correlation between SF-12 life quality “physical component summary score”, “mental component summary score”, all menstrual symptom scales’ subscales and the total mean scores. It was found that as the severity of menstrual symptom increased, physical and mental quality of life decreased p
Amaç: Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde menstrual semptom yaşama durumu ve yaşam kalitesine etkisini belirlemektir. Çalışma planı: Kesitsel nitelikte planlanan bu araştırma Nisan-Mayıs 2017 tarihleri arasında bir kamu üniversitesinde yürütülmüştür. Örneklem büyüklüğü; %99.9 güven aralığı, 0.05 yanılgı düzeyi ve %80 evreni temsil etme yeteneği ile 1019 kız öğrenci olarak belirlenmiştir. Veriler, “Kişisel Tanıtım Formu”, “Menstruasyon Semptom Ölçeği” ve “Yaşam Kalitesi Ölçeği” aracılığı ile elde edilmiştir. İstatistiksel değerlendirmede; sayı, yüzde, ortalama, standart sapma ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Yaş ortalaması 20.82±1.67 olan öğrencilerin %30’u birinci sınıf öğrencisi olup, %84.4’ü gelirinin giderine eşit olduğunu belirtmiştir. Menarş yaş ortalaması 13.50±1.55 olan öğrencilerin, %70.2’si menstruasyonunun düzenli olduğunu, %45.2’si ise ailesinden en az birinin anne/kız kardeş vb menstrual yakınmaları yaşadığını belirtmiştir. Araştırmada menstrual semptom ölçeği toplam puan ortalaması 69.36±17.59’dir. Öğrencilerin menstrual semptom ölçeği “negatif etkiler/somatik yakınmalar” alt boyutu puan ortalamasının 40.45±10.63, “menstrual ağrı belirtileri” alt boyutu puan ortalamasının 21.22±6.07 ve “baş etme yöntemleri” alt boyutu puan ortalamasının 7.67±4.08 olduğu belirlenmiştir. SF-12 yaşam kalitesi “fiziksel bileşen özet skoru” ve “mental bileşen özet skoru” ile menstrual semptom ölçeği tüm alt boyut ve toplam puan ortalamaları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve menstrual sendrom şiddeti arttıkça fiziksel ve mental yaşam kalitesinin azaldığı saptanmıştır p
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Sayı: 2 |