Aim: The aim of this study is to determine the financial literacy levels of health management department students and to reveal the demographic features of the students and to determine whether it has an effect on the perception of financial literacy or not. Methods: The population of the study is composed of students from the Department of Health Management who are training in the Faculty of Economics and Administrative Sciences at a state university in Turkey. The sample was not selected in the study, tried to reach the whole universe 345 and the data were obtained from a total of 276 students. Data were collected by questionnaires. Descriptive statistics, significance test of two means, oneway analysis of variance ANOVA were used. Results: The study findings showed that interest, attitude and expenditure sub-scales of financial literacy perceptions of the students were found to be statistically significant in terms of gender. In addition, interest, perception and expenditure sub-scales of financial literacy were found to be statistically and significantly different in terms of place of residence. Conclusion: In the study, the perceptions of students, associated with financial literacy were determined as a medium-level on the basis of sub-dimensions
Amaç: Bu çalışmanın amacı, sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini belirlemek ve demografik özelliklerin finansal okuryazarlık üzerinde etkili olup olmadığını ortaya koymaktır. Gereç ve Yöntem: Çalışmanın evrenini, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde eğitim görmekte olan Sağlık Yönetimi bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem seçilmemiş, bütün evrene 345 ulaşılmaya çalışılmış ve toplam 276 kişiden veri elde edilmiştir. Veriler anket tekniğiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi ve tek yönlü varyans analizi ANOVA kullanılmıştır. Bulgular: Çalışma bulguları, öğrencilerin ilgi, tutum ve harcama boyutları için cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı olduğunu göstermektedir. Ayrıca çalışmada ilgi, algı ve harcama boyutlarında ikamet edilen yere göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Sonuç: Çalışmada öğrencilerin finansal okuryazarlık algılarının alt boyutlar bazında orta seviyede olduğu belirlenmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Sayı: 2 |