Objectives: This semi-experimental study was conducted, to determine the effects of low fidelity simulation on blood pressure knowledge scores and hearing Korotkoff sounds. Individuals/Materials and Methods: The sample of the study consisted of a University Health High School experimental/ study group = 37; control group = 35 nursing, first-year students. Data that were collected: sociodemographic data, blood pressure tests and measurement results. The application of the research includes lectures, knowledge test application pre-post test , laboratory application, additional simulation training for the experimental/study group, blood pressure measurement evaluation in a simulator and healthy volunteer. Numbers, percentages, mean, chi-square analysis, paired-samples t-test, Mann-Whitney U test, Wilcoxon signed-rank test, McNemar Test, Kruskal Wallis Variance Analysis, independent samples t-test were used in the data assessment. Results: The experimental group post knowledge test mean was 9.45±2.51; the control group was 10.31±2.75. Skill training using low reality simulations did not make a significant difference between students’ knowledge scores. More than half of the students in the experimental group was heard in the simulator sound at 1st and 2nd measurement, control group students was heard mainly at the 4th measurement. There is no statistically significant difference between experimental and control groups in the assessment of simulator and healthy volunteers. Conclusion: Since low fidelity simulators are not very effective in hearing Korotkoff sound in this study, it is thought that skill training made with high fidelity simulator or healthy volunteer individuals can be effective.
Blood pressure knowledge nursing education simulation training
Amaç: Yarı deneysel uygulanan bu çalışmada düşük gerçekli simülasyonun kan basıncı bilgi puanı ve Korotkoff seslerini duymaya etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Bireyler ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini bir Üniversitenin Sağlık Yüksek Okulu deney grubu=37; kontrol grubu=35 hemşirelik birinci sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Veriler; sosyodemografik veriler, kan basıncı bilgi testi ve ölçüm sonuçları formuyla toplanmıştır. Araştırmanın uygulaması ders anlatımı, bilgi testi uygulaması ön-son test , laboratuvar uygulaması, deney grubuna ek simülasyon eğitimi, simülatör ve sağlıklı gönüllü bireyde kan basıncı ölçüm değerlendirmesini içermektedir. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama, ki-kare analizi, İki eş arasındaki farkın önemlilik testi, Mann-Whitney U testi, Wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi, McNemar Testi, Kruskal Wallis Varyans Analizi, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerinin son test bilgi ortalaması Deney grubunda 9.45±2.51; kontrol grubunda 10.31±2.75’dır. Düşük gerçeklikli simülatör kullanılarak yapılan uygulama eğitiminin öğrencilerin bilgi testi puanlarında anlamlı bir farklılık oluşturmadığı, deney grubu öğrencilerinin simülatörde ayarlanan sesi yarıdan fazlasının 1. ve 2. ölçümlerde, kontrol grubunun 4. ölçümde duyduğu saptanmıştır. Simülatör kolunda ve sağlıklı gönüllü birey değerlendirmelerinde deney ve kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sonuç: Bu çalışmada düşük gerçeklikli simülatörlerin Korotkoff sesini duymada çok etkili olmadığından, yüksek gerçeklikli simülatör veya sağlıklı gönüllü bireyle yapılan beceri eğitimlerinin etkili olabileceği düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Sayı: 4 |