Objectives: This study was carried out in a descriptive concept so as to investigate the self-communication skills of hospital managers.Patients and Methods: The universe of the study consisted of Chief Physicians and Healthcare Directors working in 56 affiliated hospitals with 6 Public Hospitals Union in Istanbul. The sample consisted of 41 Chief Physicians and 42 Healthcare Directors voluntarily participated which is a total of 83 managers. Data were collected by administering Personal Information Form and the Communication Skills Scale. In data analysis, in addition to descriptive statistics Student’s t-test and Mann-Whitney U test were used, Pearson’s and Spearman’s Correlation Analysis methods were used in examining the relationships between variables.Results: According to the score of the hospital managers gained from Sub-dimensions of the Communication Skills Scale, it was determined that the three dimensions that gained the highest score were Communication Principles and Basic Skills Sub-dimension, Effective Listening and Nonverbal Communication Sub-dimension, Willingness to Contact Sub-dimension, respectively. It was determined that the lowest average point gained from the scale was related to Express Yourself Subdimension. In comparisons between independent variables and score of scale, there was a statistically significant difference between the average point of Communication Principals and Basic Skills Sub-dimension and marital status p
Amaç: Bu araştırma hastane yöneticilerinin kendi iletişim becerilerine yönelik bakış açılarını ortaya koymak amacıyla tanımlayıcı tasarımda gerçekleştirildi.Hastalar ve Yöntem: Araştırmanın evrenini İstanbul’daki 6 Kamu Hastaneler Birliğine bağlı 56 hastanede görevli başhekim ve sağlık bakım hizmetleri müdürü, örneklemini ise, araştırmaya katılmayı kabul eden 41 başhekim ve 42 sağlık bakım hizmetleri müdürü olmak üzere toplam 83 hastane yöneticisi oluşturdu. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve İletişim Becerileri Ölçeği kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel analizlerin yanı sıra Student t testi, Mann Whitney U testi ve ilişkilerin değerlendirilmesinde Pearson Korelasyon Analizi, Spearman’s Korelasyon Analizi kullanıldı.Bulgular: Araştırmanın sonucunda, yöneticilerin İletişim Becerileri Ölçeği alt boyutlarından aldıkları puanlara göre en yüksek alınan ilk üç boyut sırasıyla İletişim İlkeleri ve Temel Beceriler alt boyutu, Etkin Dinleme ve Sözel Olmayan İletişim alt boyutu, İletişim Kurmaya İsteklilik alt boyutu olduğu belirlendi. Ölçekten alınan en düşük puan ortalamasının Kendini İfade etme alt boyutuna ait olduğu saptandı. Bağımsız değişkenler ile ölçek puan karşılaştırmalarında ise ölçeğin İletişim İlkeleri ve Temel Beceriler alt boyut puan ortalamasının medeni duruma göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Issue: 4 |