Purpose: The aim of this study was to determine the prevalence of overweight and obesity among students aged 5-15 years at 13 elementary schools in Kastamonu city center. Material and Method: From the Kastamonu Directorate of National Education, which includes 35 total schools,13 primary schools 35% were included in this study through a simple random sampling technique. The sample size consists of 2907 students 1456 female and 1451 male from kindergarten to 8th grade, who are at the ages of 5-15 years. Results: Statistical breakdown of body mass index categories among the sample size is as follows: Obese and overweight students involved in this study was found to be 6.4% and 11.9%, respectively. It was determined that 67.5% of the students taking part in the study were of normal weight. The rate of underweight students was determined to be 5.2%, while 9.0% of the students were at risk of being underweight. It was found that 10.5% of the students were of short stature and 3.3% were tall. Conclusion: Through the assessment of the students’ body mass index, it was determined that there is significant difference in the groups of gender, mother’s level of education primary, secondary, higher education , father’s level of education primary, secondary, higher education p
Amaç: Bu araştırmada Kastamonu il merkezinde 13 ilköğretim okulunda okuyan 5-15 yaş grubu öğrencilerde fazla kiloluluk ve obezite prevalansının belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmanın evrenini Kastamonu İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı toplam 35 ilköğretim okulu oluşturmuştur. Bu ilköğretim okullarının yaklaşık %35’ini teşkil eden 13 ilköğretim okulu basit tesadüfi örnekleme ile belirlenerek araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırma örneklemini her bir ilköğretim okulunun 1-8.ci sınıflarına ve anasınıflarına devam eden 5-15 yaş grubu 2907 1456 kız ve 1451erkek öğrenci oluşturmuştur. Bulgular: Öğrencilerde obezite ve fazla kiloluluk prevalansı sırası ile %6.4 ve %11.9 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin %67.5’inin normal ağırlıkta olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerde zayıflık oranı %5.2 iken öğrencilerin %9.0’unun zayıflık riskinde olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin %10.5’inin kısa boylu, %3.3’ünün ise uzun boylu olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Öğrencilerin beden kitle indeksi değerlendirme sonuçları yönünden cinsiyet, anne öğrenim düzeyi ilköğretim, ortaöğretim,yüksekokul ve baba öğrenim düzeyi ilköğretim, ortaöğretim, yüksekokul grupları arasında anlamlı fark bulunurken p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014Issue: 2 |