Aim: The aim was to explore the relationship between body mass index and weight perception, eating problems and physical activity in university students.Material and Methods: This cross-sectional descriptive study was carried out amongst undergraduate students n= 491 from a state university. The Eating Attitudes Test, International Physical Activity Questionnaire and a demographic information form were utilized for data collection. The descriptive statistics, independent sample t-test, one-way ANOVA test and chi-square test were adjusted for data analysis. Results: 21% of the students were overweight. Weight perception, weight control behaviours, life satisfaction and eating attitudes differed among underweight, normal-weight, and overweight students p < 0.05 . Conclusion: The overweight students were at an increased risk of weight misperception, weight loss efforts, life dissatisfaction and eating problems. Prevention efforts should focus on improving eating patterns, physical activity and mental health among students
Amaç: Üniversite öğrencilerinde vücut kitle indeksi ile kilo algısı, yeme problemleri ve fiziksel aktivite arasındaki ilişkiyi açıklamaktır.Gereç ve Yöntem: Kesitsel ve tanımlayıcı bu çalışma, bir devlet üniversitesindeki öğrenciler n=491 ile yürütülmüştür. Veri toplamak için Yeme Tutum Testi, Uluslararası Fiziksel Aktivite Ölçeği, ve demografik bilgi formu kullanılmıştır. Veri analizi için tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t- testi, tek yönlü anova testi ve kikare testi kullanılmıştır.Bulgular: Öğrencilerin %21’i fazla kilolu idi. Düşük kilolu, normal kilolu ve fazla kilolu öğrenciler arasında kilo algısı, kilo kontrol davranışları, yaşam memnuniyeti ve yeme tutumları bakımından fark bulunmuştur p < 0.05 .Sonuç: Fazla kilolu öğrenciler yanlış kilo algısı, kilo verme çabası, yaşam memnuniyetsizliği ve yeme problemleri bakımından daha risklidir. Koruyucu çabalar öğrenciler arasında yeme biçimini, fiziksel aktiviteyi ve mental sağlığı geliştirmeye odaklanmalıdır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Issue: 2 |