BibTex RIS Cite

Ventrogluteal Alana İntramüsküler Enjeksiyon Uygulamasına Yönelik Hemşirelere ve Ebelere Verilen Eğitimde Nöro Linguistik Programlama Tekniğinin Etkisi

Year 2019, Issue: 4, 702 - 712, 01.12.2019

Abstract

Amaç: Ventrogluteal alana intramüsküler enjeksiyon uygulamasına yönelik hemşirelere ve ebelere verilen eğitimde Nöro Linguistik Programlama tekniklerinin etkisini belirlemek amacıyla yapılmış deneysel bir çalışmadır. Yöntem: Araştırma, 18 Mayıs - 21 Eylül 2015 tarihleri arasında bir devlet hastanesinde görev yapan hemşireler ve ebelerle yürütüldü. Örneklem seçimine gidilmeyip araştırmaya katılmayı kabul eden ve NLP’ye ilişkin eğitim almayan tüm ebe ve hemşireler araştırmaya alındı. Verilerin toplanmasında ilgili literatür doğrultusunda araştırmacı tarafından geliştirilen, “Hemşire ve Ebe Tanıtım Formu”, ‘‘Hemşirelerin ve Ebelerin İntramüsküler Enjeksiyon Uygulamasına İlişkin Görüşleri Formu’’ ve “Ventrogluteal Bölgeye İlişkin Bilgi Formu’’ kullanıldı. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 22.0 programında sayı, yüzde, ortalama, paired t testi, student t testi, ki kare testi, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U ve Mc-Nemar Testi kullanılarak değerlendirildi. Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelerin ve ebelerin yaş ortalaması deney grubunda 35.84±6.13, kontrol grubunda 39.29±7.91 olduğu, deney grubunda %93.3’ünün kadın, %6.7’sinin erkek, kontrol grubunda %100’ünün kadın olduğu, intramüsküler enjeksiyonlarda en sık kullandıkları bölgenin deney grubunda %95.6 ve kontrol grubunda %88.9 dorsogluteal bölge olduğu saptandı. Ventrogluteal bölgeye ilişkin bilgi puan ortalamaları deney grubunda NLP tekniği ile verilen eğitim öncesi 14.29±8.34, eğitim sonrası 23.53±3.14 olduğu, kontrol grubunda standart eğitim öncesi 10.38±8.87, eğitim sonrası 18.76±6.80 olduğu saptandı. Sonuç: Araştırma bulguları doğrultusunda, verilen eğitimde NLP tekniğinin etkili olmadığı söylenebilir

References

  • Öçal H. Kas İçi Enjeksiyonlarda Ağrı, Kanama ve Hematom Gelişimi Açısından Dorsogluteal ve Ventrogluteal Bölgelerin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul 2012.
  • Kaya N, Turan N, Palloş AÖ. Dorsogluteal Bölge İntramusküler Enjeksiyon Uygulamak Amacıyla Kullanılmamalı mı?. İ.Ü.F.N. Hemşirelik Dergisi, 2012;20: 146-53.
  • Gülnar E, Çalışkan N. Hemşirelerin Ventrogluteal Bölgeye İntramüsküler Enjeksiyon Uygulamasına Yönelik Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2014;7: 70-7.
  • Cornwall J. Are Nursing Students Safe When Choosing Gluteal Intramuscular Injection Locations?. Australasian Medical Journal, 2011;4: 315-21.
  • Greenway K. Rituals in Nursing: Intramuscular Injections. Journal of Clinical Nursing, 2014;23: 3583–8. [CrossRef]
  • Mishra P, Stringer MD. Sciatic Nerve Injury From Intramuscular Injection: A Persistent and Global Problem. International Journal of Clinical Practice, 2010;64: 1573–9. [CrossRef]
  • Ünal V, Ünal EÖ, Emir A, Özer Y, Çağdır S. Enjeksiyon Nöropatisi Olgularına Adli Tıbbi Yaklaşım. Adli Tıp Bülteni, 2015;20: 14-20. [CrossRef]
  • Tuğrul E, Denat Y. Hemşirelerin Ventrogluteal Alana Enjeksiyon Uygulamaya İlişkin Bilgi, Görüş ve Uygulamaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2014;7:275-84.
  • Kara D, Uzelli D, Karaman D. Using Ventrogluteal Site in Intramuscular Injections is a Priority or an Alternative?. International Journal of Caring Sciences, 2015;8: 507-13.
  • Nicoll LH, Hesby A. Intramuscular Injection: An Integrative Research Review and Guideline for Evidence-Based Practice. Applied Nursing Research, 2002;15: 49-62.
  • Gülnar E. Hemşirelerin İntramüsküler Enjeksiyonda Ventrogluteal Bölgenin Kullanımına Yönelik Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2012.
  • Güneş ÜY, Zaybak A, Tamsel S. Ventrogluteal Bölgenin Tespitinde Kullanılan Yöntemin Güvenilirliğinin İncelenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;12: 1-8.
  • Dinç L. Parenteral İlaçlar. İçinde Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri Aştı TA, Karadağ A, (Eds.), Adana, Türkiye: Adana Nobel Kitabevi Yayın Dağıtım ve Pazarlama Ltd. Şti., 2011; ss: 693-761.
  • Potter AP, Perry AG, Stockert AP, Hall MA. Fundamentals of Nursing, Ed. St. Lous Missouri, Canada, Mosby Inc. 2013.
  • Kaya N, Palloş A. Parenteral İlaç Uygulamaları. İçinde: Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı 2, Aştı TA, Karadağ A, (Eds.), 1. Baskı, İstanbul, Türkiye: Akademi Basım ve Yayıncılık, 2014; 767-817.
  • Greenway K. Using the Ventrogluteal Site for Intramuscular Injection. Nursing Standard, 2004;18: 39-42. [CrossRef]
  • Floyd S, Meyer A. Intramuscular Injections - What’s Best Practice. Why is There Such a Gap Between What is Taught in Nursing Schools about the Best Sites End Technique for Intramuscular Injections and What Actually Happens in Practice? Two Nurses Decided to Find Out. Kai Tiaki: Nursing New Zealand, 2007;13: 20-2.
  • Güneş ÜY, Zaybak A, Biçici B, Çevik K. Hemşirelerin İntramüsküler Enjeksiyon İşlemine Yönelik Uygulamalarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2009;12: 84-90.
  • Topal FE, Yıldırım B. The Assessment of Distances of Intramüsküler Injection Location From Some Landmarks in the Students of Muğla School of Health Sciences. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 2014;36: 206-13. [CrossRef]
  • Alder H. Zarife Biliz (Çev) NLP: Yüksek Performansa Ulaşmanın Yeni Bilimi ve Sanatı, 2. Basım, İstanbul, Türkiye, Sistem Yayıncılık A.Ş., 2013.
  • Taştan K, Set T, Çayır Y. Nöro Linguistik Programlama ve Aile Hekimliğinde Kullanımı. Konuralp Tıp Dergisi, 2014;6: 63-6.
  • Bardak KA. NLP Temelli Bir Öğretim Programının “Madde Analizi” Konusunun Öğretiminde Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi (Fırat Üniversitesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ, 2007.
  • Şen S. Hemşirelerde El Hijyeni Davranışlarının Kazanılmasında Nöro Linguistik Programlama (NLP) Tekniklerinin Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2014.
  • Gün N. NLP Zihninizi Kullanma Kılavuzu. İstanbul, Türkiye: 43. Baskı, Kuraldışı Yayıncılık, 2015.
  • O’connor J. (Çev): Savaş Şenel. NLP Çalışma Kitabı, 1. Baskı, İstanbul, Türkiye: Arıtan Yayınevi 2014.
  • Aytaç S. İş Yaşamında Başarının Sırrı: NLP Tekniği. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 2000;2.
  • Aydemir, BAÇ. İşletmelerde Hedef Belirleme ve Etkili İletişimde NLP. Yönetim Bilimleri Dergisi, 2010;8: 95-116.
  • Kozanlı S. NLP ile Öğrenmeyi Öğrenmek ve Başarmak, 1. Basım, Bursa, Türkiye: Sentez Yayın ve Dağ. Eğitim ve Öğretim Kur. Tic. ve San. A.Ş. 2008.
  • Çevik K, Pakiş Çetin S, Eroğlu. Effects of the Neuro-Linguistic Programing Technique Used in the Education Given to Nurses about Central Venous Applications and Blood Culture Collection on Their Knowledge Level. Clin Exp Health Sci., 2017;7: 139-45.
  • Ulusoy F, Görgülü RS. İlaçların Uygulanması. İçinde: Hemşirelik Esasları-Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler, Cilt 1, Ankara, Türkiye: Çağın Ofset, 1995;165-200.
  • Akbayrak N. Parenteral Yol ile İlaçların Verilmesi. İçinde Hemşirelik Esasları, 8. Baskı, Ankara, Türkiye: Damla Matbaacılık Rek. ve Yay. Tic. Ltd. Şti, 2000;227-52.
  • Altıok M, Kuyurtar F, Gökçe H, Taşdelen B. Birinci Basamak Sağlık Hizmetinde Çalışan Ebe ve Hemşirelerin İntramuskuler Enjeksiyonuna Yönelik Bilgileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2007;2: 69-84.
  • Yavuz DE, Karabacak Ü. İntramüsküler Enjeksiyonda Neden Ventrogluteal Bölgeyi Tercih Etmeliyiz?. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2011;2: 81-8.
  • Kara D. İntramüsküler Enjeksiyona Bağlı Gelişen Ağrının Azaltılmasına Yönelik Yöntemler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2013; 2: 169-82.
  • Süzen B, Ay F. İlaç Uygulamaları. İçinde: Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Ay F, (Eds.), 5. Baskı, İstanbul, Türkiye: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti., 2013;422-509.
  • Engstrom JL, Giglio NN, Takacs SM, Ellis MC, Cherwenka DI. Procedures Used to Prepare and Administer Intramuscular Injections: A Study of Infertility Nurses. Journal of Obstetric Gynecologic and Neonatal Nursing, 2000;29: 159-68.
  • İnan D, Üstünlüoğlu E. Connecting NLP and Poetry Writing in the Language Class. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2004;2:57-67.
  • Özmen F, Aslan C. Sinir Dili Programlamanın (SDP) Eğitim Yönetimi ve Denetiminde Kullanılması. E-Journal of New World Sciences Academy, 2008;3: 226-37.
  • Walsh L, Brophy K. Staff Nurses’ Sites of Choice for Administering Intramuscular Injections to Adult Patients in the Acute Care Setting. Journal of Advanced Nursing, 2011;67: 1034-40. [CrossRef]

The Effect of Neuro Linguistic Programming Nlp Techiniques On Nurses and Midwives On Intramuscular Injection Application In The Ventrogluteal Area

Year 2019, Issue: 4, 702 - 712, 01.12.2019

Abstract

Aim: This is an experimental study to determine the effect of Neuro-Linguistic Programming techniques on nursing and midwifery training for intramuscular injection in the ventrogluteal area. The aim of this study was to determine the effect of neuro-linguistic programming techniques on the training of nurses and midwives for intramuscular injection in the ventrogluteal area . Methods: The study was achived with nurses and midwives who are employed in Uşak Government Hospital between May 18 – September 21, 2015. In this research, sampling choice wasn’t done, nurses who didn’t get the NLP training before and agreed to participate were included in the study. Data were collected using the form which was prepared by the researchers, “Nurses and midwives Description Form”, ‘‘The Perceptions of Nurses and midwives about Intramuscular Injection Application’’ and “Ventrogluteal Area Knowledge Form’’. The data were analyzed with numbers, percentages, means, paired t test, student’s t test, chi- square test, Kruskal-Wallis, Mann- Whitney U and MC-Neamer tests using the SPSS 22.0 software package. Conclusion: The average mean age of nurses and midwives on the test group was 35.84±6.13, on the control group 39.29±7.91. On the test group, 93.3%of participants were femalesand 6.7%were males. On the control group, 100%of participants were females. The most used area for IM injections was the dorsogluteal area on the test group 95.6% and the control group 88.9% . Knowledge point average of nurses and midwives was 14.29±8.34 on the test group before training, and after training 23.53±3.14whereas on the control group, before training 10.38±8.87, and after training 18.76±6.80. Results: The research findingsare said to be NLP technique was not effective.

References

  • Öçal H. Kas İçi Enjeksiyonlarda Ağrı, Kanama ve Hematom Gelişimi Açısından Dorsogluteal ve Ventrogluteal Bölgelerin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul 2012.
  • Kaya N, Turan N, Palloş AÖ. Dorsogluteal Bölge İntramusküler Enjeksiyon Uygulamak Amacıyla Kullanılmamalı mı?. İ.Ü.F.N. Hemşirelik Dergisi, 2012;20: 146-53.
  • Gülnar E, Çalışkan N. Hemşirelerin Ventrogluteal Bölgeye İntramüsküler Enjeksiyon Uygulamasına Yönelik Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2014;7: 70-7.
  • Cornwall J. Are Nursing Students Safe When Choosing Gluteal Intramuscular Injection Locations?. Australasian Medical Journal, 2011;4: 315-21.
  • Greenway K. Rituals in Nursing: Intramuscular Injections. Journal of Clinical Nursing, 2014;23: 3583–8. [CrossRef]
  • Mishra P, Stringer MD. Sciatic Nerve Injury From Intramuscular Injection: A Persistent and Global Problem. International Journal of Clinical Practice, 2010;64: 1573–9. [CrossRef]
  • Ünal V, Ünal EÖ, Emir A, Özer Y, Çağdır S. Enjeksiyon Nöropatisi Olgularına Adli Tıbbi Yaklaşım. Adli Tıp Bülteni, 2015;20: 14-20. [CrossRef]
  • Tuğrul E, Denat Y. Hemşirelerin Ventrogluteal Alana Enjeksiyon Uygulamaya İlişkin Bilgi, Görüş ve Uygulamaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2014;7:275-84.
  • Kara D, Uzelli D, Karaman D. Using Ventrogluteal Site in Intramuscular Injections is a Priority or an Alternative?. International Journal of Caring Sciences, 2015;8: 507-13.
  • Nicoll LH, Hesby A. Intramuscular Injection: An Integrative Research Review and Guideline for Evidence-Based Practice. Applied Nursing Research, 2002;15: 49-62.
  • Gülnar E. Hemşirelerin İntramüsküler Enjeksiyonda Ventrogluteal Bölgenin Kullanımına Yönelik Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2012.
  • Güneş ÜY, Zaybak A, Tamsel S. Ventrogluteal Bölgenin Tespitinde Kullanılan Yöntemin Güvenilirliğinin İncelenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;12: 1-8.
  • Dinç L. Parenteral İlaçlar. İçinde Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri Aştı TA, Karadağ A, (Eds.), Adana, Türkiye: Adana Nobel Kitabevi Yayın Dağıtım ve Pazarlama Ltd. Şti., 2011; ss: 693-761.
  • Potter AP, Perry AG, Stockert AP, Hall MA. Fundamentals of Nursing, Ed. St. Lous Missouri, Canada, Mosby Inc. 2013.
  • Kaya N, Palloş A. Parenteral İlaç Uygulamaları. İçinde: Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı 2, Aştı TA, Karadağ A, (Eds.), 1. Baskı, İstanbul, Türkiye: Akademi Basım ve Yayıncılık, 2014; 767-817.
  • Greenway K. Using the Ventrogluteal Site for Intramuscular Injection. Nursing Standard, 2004;18: 39-42. [CrossRef]
  • Floyd S, Meyer A. Intramuscular Injections - What’s Best Practice. Why is There Such a Gap Between What is Taught in Nursing Schools about the Best Sites End Technique for Intramuscular Injections and What Actually Happens in Practice? Two Nurses Decided to Find Out. Kai Tiaki: Nursing New Zealand, 2007;13: 20-2.
  • Güneş ÜY, Zaybak A, Biçici B, Çevik K. Hemşirelerin İntramüsküler Enjeksiyon İşlemine Yönelik Uygulamalarının İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2009;12: 84-90.
  • Topal FE, Yıldırım B. The Assessment of Distances of Intramüsküler Injection Location From Some Landmarks in the Students of Muğla School of Health Sciences. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 2014;36: 206-13. [CrossRef]
  • Alder H. Zarife Biliz (Çev) NLP: Yüksek Performansa Ulaşmanın Yeni Bilimi ve Sanatı, 2. Basım, İstanbul, Türkiye, Sistem Yayıncılık A.Ş., 2013.
  • Taştan K, Set T, Çayır Y. Nöro Linguistik Programlama ve Aile Hekimliğinde Kullanımı. Konuralp Tıp Dergisi, 2014;6: 63-6.
  • Bardak KA. NLP Temelli Bir Öğretim Programının “Madde Analizi” Konusunun Öğretiminde Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi (Fırat Üniversitesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ, 2007.
  • Şen S. Hemşirelerde El Hijyeni Davranışlarının Kazanılmasında Nöro Linguistik Programlama (NLP) Tekniklerinin Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2014.
  • Gün N. NLP Zihninizi Kullanma Kılavuzu. İstanbul, Türkiye: 43. Baskı, Kuraldışı Yayıncılık, 2015.
  • O’connor J. (Çev): Savaş Şenel. NLP Çalışma Kitabı, 1. Baskı, İstanbul, Türkiye: Arıtan Yayınevi 2014.
  • Aytaç S. İş Yaşamında Başarının Sırrı: NLP Tekniği. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 2000;2.
  • Aydemir, BAÇ. İşletmelerde Hedef Belirleme ve Etkili İletişimde NLP. Yönetim Bilimleri Dergisi, 2010;8: 95-116.
  • Kozanlı S. NLP ile Öğrenmeyi Öğrenmek ve Başarmak, 1. Basım, Bursa, Türkiye: Sentez Yayın ve Dağ. Eğitim ve Öğretim Kur. Tic. ve San. A.Ş. 2008.
  • Çevik K, Pakiş Çetin S, Eroğlu. Effects of the Neuro-Linguistic Programing Technique Used in the Education Given to Nurses about Central Venous Applications and Blood Culture Collection on Their Knowledge Level. Clin Exp Health Sci., 2017;7: 139-45.
  • Ulusoy F, Görgülü RS. İlaçların Uygulanması. İçinde: Hemşirelik Esasları-Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler, Cilt 1, Ankara, Türkiye: Çağın Ofset, 1995;165-200.
  • Akbayrak N. Parenteral Yol ile İlaçların Verilmesi. İçinde Hemşirelik Esasları, 8. Baskı, Ankara, Türkiye: Damla Matbaacılık Rek. ve Yay. Tic. Ltd. Şti, 2000;227-52.
  • Altıok M, Kuyurtar F, Gökçe H, Taşdelen B. Birinci Basamak Sağlık Hizmetinde Çalışan Ebe ve Hemşirelerin İntramuskuler Enjeksiyonuna Yönelik Bilgileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2007;2: 69-84.
  • Yavuz DE, Karabacak Ü. İntramüsküler Enjeksiyonda Neden Ventrogluteal Bölgeyi Tercih Etmeliyiz?. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2011;2: 81-8.
  • Kara D. İntramüsküler Enjeksiyona Bağlı Gelişen Ağrının Azaltılmasına Yönelik Yöntemler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2013; 2: 169-82.
  • Süzen B, Ay F. İlaç Uygulamaları. İçinde: Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler Ay F, (Eds.), 5. Baskı, İstanbul, Türkiye: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti., 2013;422-509.
  • Engstrom JL, Giglio NN, Takacs SM, Ellis MC, Cherwenka DI. Procedures Used to Prepare and Administer Intramuscular Injections: A Study of Infertility Nurses. Journal of Obstetric Gynecologic and Neonatal Nursing, 2000;29: 159-68.
  • İnan D, Üstünlüoğlu E. Connecting NLP and Poetry Writing in the Language Class. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2004;2:57-67.
  • Özmen F, Aslan C. Sinir Dili Programlamanın (SDP) Eğitim Yönetimi ve Denetiminde Kullanılması. E-Journal of New World Sciences Academy, 2008;3: 226-37.
  • Walsh L, Brophy K. Staff Nurses’ Sites of Choice for Administering Intramuscular Injections to Adult Patients in the Acute Care Setting. Journal of Advanced Nursing, 2011;67: 1034-40. [CrossRef]
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sinem Eroğlu

Kıvan Çevik

Publication Date December 1, 2019
Published in Issue Year 2019Issue: 4

Cite

EndNote Eroğlu S, Çevik K (December 1, 2019) Ventrogluteal Alana İntramüsküler Enjeksiyon Uygulamasına Yönelik Hemşirelere ve Ebelere Verilen Eğitimde Nöro Linguistik Programlama Tekniğinin Etkisi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 4 702–712.