BibTex RIS Cite

Determination of Critical Thinking Trends of Operating Room Nurses

Year 2020, Issue: 2, 252 - 256, 01.06.2020

Abstract

Objective: An examination of the critical thinking tendencies of nurses working in Turgut Ozal Medical center’s TOMC operating room was done descriptively with the aim.Materials and Methods: 58 nurses working in the Turgut Ozal Medical center’s TOMC operating room ,who are umreported and unauthorized?? And voluntarily accepted to participate in the study, were presented. The data were collected between November 2013 and January 2014. Personal data form consisting of 7 questions and California Critical Thinking Tendency Scale were used in data collection. The statistical analysis of the data obtained in this study was evaluated using SPSS 16, calculating frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviations.Results: The vast majority of the nurses participating in this study were consisted of 51.7% nurses between the ages of 18-25. Considering the occupational period of service, the vast majority of the nurses 63.8% were between 1-5 years in service. In addition to this, it was noticed that 79.3% of nurses had education status and 91.4% of them had knowledge about the concept of critical thinking . 30.2% of nurses have learned the concept of critical thinking from their lessons at the university and 45.3% said that the events they experienced in the business environment affected their critical thinking. According to the critical thinking trend scale, the mean score of analytical thinking was 46.15 ± 5.53, open mindedness score 44.13 ± 9.02, curiosity score 41.77 ± 4.72, self confidence score 30.24 ± 5.18, accuracy analysis ability score 24.74 ± 4.81, systematic score average 23.82 ± 2.95. The California Critical Thinking Tendency Scale average score was found as 210.85.Conclusion: As a result of this study, it was found that critical thinking of nurses was inadequate due to the adverse effects of working conditions. It is anticipated that the tendency of critical thinking of nurses will increase if the nurses’ working hours are kept as 40 hours per week, and the nurses are being educated about their critical thinking

References

  • Cantürk-Günhan B, Başer N. Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. TEBD 2009;7:451-82.
  • Erkuş B, Bahçecik N. Özel Hastanelerde Çalışan Yönetici Hemşirelerin ve Hemşirelerin Eleştirel Düşünme Düzeyi ve Problem Çözme Becerileri. MÜSBED 2015;1:1-9.
  • Beşoluk Ş, Önder İ. Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları, Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Elementary Education Online 201;9:679–93.
  • Arslan ŞF, Ancın V. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2016;9:73-99.
  • Huang Y-C, Chen H-H, Yeh M-L, Chung Y-C. Case Studies Combined With Or Without Concept Maps İmprove Critical Thinking İn Hospital- Based Nurses: A Randomized-Controlled Trial. International Journal of Nursing Studies 2012;49:747-54. [CrossRef]
  • Durmuş İskender M, Karadağ A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Belirlenmesi. DEUHFED 2015;8:3-11.
  • Öztürk N, Ulusoy H. Lisans ve Yüksek Lisans Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünmeyi Etkileyen Faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2008;1:15-25.
  • Kökdemir D (2003). “Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme” Ankara. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Psikoloji Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Yuva, E. (2011). “Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Cebeci Araştırma ve Uygulama Hastanesi Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilim Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi” Ankara. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sağlık Kurumları İşletmeciliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Gürol Arslan G, Demir Y, Eşer İ, Khorshıd L. Hemşirelerde Eleştirel Düşünme Eğilimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2009;12:72-80.
  • Karadağ M, Alparslan Ö, Pekin İşeri Ö. Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Öğrenme Stilleri. Cukurova Med J 2018;43:13-21. [CrossRef]
  • Eşer İ, Khorshıd L, Demir Y. Yoğun Bakım Hemşirelerinde Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007;11:13-22.
  • Zori S, Nosek LJ, Musil CM. Critical Thinking of Nurse Managers Related to Staff RNs’ Perceptions of the Practice Environment. Journal of Nursing Scholarship 2010;42:305-13. [CrossRef]
  • Wangensteen S, Johansson IS, Björkström ME, Nordström G. Critical Thinking Dispositions Among Newly Graduated Nurses. J Adv Nurs. 2010;66:2170-81. [CrossRef]

Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi

Year 2020, Issue: 2, 252 - 256, 01.06.2020

Abstract

Amaç: Turgut Özal Tıp Merkezi TÖTM ameliyathanesinde çalışan hemşirelerin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi amacı ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır.Gereç ve yöntem: Çalışmaya Turgut Özal Tıp Merkezi TÖTM ameliyathanesinde çalışan raporlu ve izinli olmayan, araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 58 hemşire katılmıştır. Veriler Kasım 2013 – Ocak 2014 tarihleri arasında toplanmıştır. Veri toplamada 7 sorudan oluşan kişisel bilgi formu ve California Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizi, SPSS16 kullanılarak, sıklık, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapmaların hesaplanması ile değerlendirildi.Bulgular: Bu araştırmaya katılan hemşirelerin büyük çoğunluğunu %51.7 18-25 yaş arası hemşire oluşmaktadır. Meslekteki hizmet sürelerine bakıldığında büyük çoğunluğu %63.8 1-5yıl arası oluşturmaktadır. Bunu yanı sıra hemşirelerin %79.3’ünün eğitim durumunun lisans olduğu, %91.4’ünün eleştirel düşünme kavramının ne olduğuna dair bilgiye sahip olduğu görülmektedir. Eleştirel düşünme kavramının ne olduğunu hemşirelerin %30.2’si üniversitedeki derslerden öğrendiklerini, %45.3’ü ise iş ortamında yaşadıkları olayların eleştirel düşünmelerini etkilediğini söylemiştir. Eleştirel düşünce eğilim ölçeğine göre analitik düşünce puan ortalaması 46.15±5.53, açık fikirlilik puan ortalaması 44.13±9.02, meraklılık puan ortalaması 41.77±4.72, kendine güven puan ortalaması 30.24±5.18, doğru analiz yeteneği puan ortalaması 24.74±4.81, sistematiklik puan ortalaması 23.82±2.95 olarak hesaplanmıştır. California Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği ortalama puanı ise 210.85 olarak bulunmuştur.Sonuç: Bu çalışma sonucunda, hemşirelerin çalışma koşullarının olumsuz etkilerinden dolayı eleştirel düşünmelerinin yetersiz olduğu görülmüştür. Hemşirelerin çalışma saatlerinin haftalık 40 saat tutulması, hemşirelerin eleştirel düşünmelerine yönelik eğitimlerin düzenlenmesi halinde eleştirel düşünme eğilimlerinin artacağı tahmin edilmektedir

References

  • Cantürk-Günhan B, Başer N. Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. TEBD 2009;7:451-82.
  • Erkuş B, Bahçecik N. Özel Hastanelerde Çalışan Yönetici Hemşirelerin ve Hemşirelerin Eleştirel Düşünme Düzeyi ve Problem Çözme Becerileri. MÜSBED 2015;1:1-9.
  • Beşoluk Ş, Önder İ. Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları, Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Elementary Education Online 201;9:679–93.
  • Arslan ŞF, Ancın V. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2016;9:73-99.
  • Huang Y-C, Chen H-H, Yeh M-L, Chung Y-C. Case Studies Combined With Or Without Concept Maps İmprove Critical Thinking İn Hospital- Based Nurses: A Randomized-Controlled Trial. International Journal of Nursing Studies 2012;49:747-54. [CrossRef]
  • Durmuş İskender M, Karadağ A. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Belirlenmesi. DEUHFED 2015;8:3-11.
  • Öztürk N, Ulusoy H. Lisans ve Yüksek Lisans Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünmeyi Etkileyen Faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2008;1:15-25.
  • Kökdemir D (2003). “Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme” Ankara. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Psikoloji Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Yuva, E. (2011). “Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Cebeci Araştırma ve Uygulama Hastanesi Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilim Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi” Ankara. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sağlık Kurumları İşletmeciliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Gürol Arslan G, Demir Y, Eşer İ, Khorshıd L. Hemşirelerde Eleştirel Düşünme Eğilimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2009;12:72-80.
  • Karadağ M, Alparslan Ö, Pekin İşeri Ö. Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Öğrenme Stilleri. Cukurova Med J 2018;43:13-21. [CrossRef]
  • Eşer İ, Khorshıd L, Demir Y. Yoğun Bakım Hemşirelerinde Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007;11:13-22.
  • Zori S, Nosek LJ, Musil CM. Critical Thinking of Nurse Managers Related to Staff RNs’ Perceptions of the Practice Environment. Journal of Nursing Scholarship 2010;42:305-13. [CrossRef]
  • Wangensteen S, Johansson IS, Björkström ME, Nordström G. Critical Thinking Dispositions Among Newly Graduated Nurses. J Adv Nurs. 2010;66:2170-81. [CrossRef]
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Serdar Sarıtaş

Maksude Yıldırım

Publication Date June 1, 2020
Published in Issue Year 2020Issue: 2

Cite

EndNote Sarıtaş S, Yıldırım M (June 1, 2020) Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2 252–256.