Purpose: This is a descriptive and cross-sectional study designed to determine the frequency of medication administration errors, and medical error awareness, of nursing students during clinical training. Method: The study was conducted with 242 students who were studying at the Health High School Department of Nursing, and who agreed to participate in the study. A 20-item questionnaire, developed by the researchers, in line with similar literature, was used. Data was analyzed using numbers, percentage distributions, Pearson chi-square, and ANOVA tests. Results: The most common error of students was to administer medicine that they did not prepare themselves 48.8% . The frequency of medication errors did not show significant differences between years in school p>0.05 . Administering an injection to the wrong site 15.3% p
nursing university student medication error medical error awareness
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında yaptıkları ilaç uygulama hatalarının sıklığını ve tıbbi hatalar konusunda farkındalıklarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı ve kesitsel olarak planlandı. Yöntem: Araştırma Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 242 öğrenci ile gerçekleştirildi. Veri toplamada literatür bilgilerinden yararlanarak araştırmacılar tarafından hazırlanan, 20 sorudan oluşan anket formu kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde dağılımları, pearson ki kare, ANOVA testleri kullanıldı. Bulgular: Öğrenciler en sık başka birinin hazırladığı ilacı uygulama %48.8 hatasını yapmaktadır. Öğrencilerin yaptıkları ilaç hataları sıklıkları arasında sınıflara göre anlamlı farklılık yoktur p>0.05 . Enjeksiyonu yanlış bölgeye yapma %15.3 p
hemşirelik üniversite öğrencisi ilaç hatası tıbbi hata farkındalık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015Sayı: 3 |