Purpose/Aim: We aimed to determine the opinions of nursing students when they are in their first and fourth- year towards the ‘attributes of a good nurse’, and whether and how their views were changed. Patients and Methods: This study was conducted in the nursing department of a vocational school of health. In 2010/11 academic year, 88 first-year students were asked the following open-ended question: ‘What, in your opinion, are the attributes of a good nurse?’ The same question was asked to the students when they were in the fourth-year n: 77 . The attributes that had been specified by the students were classified afterwards into four categories: a Interpersonal relations and communication, b the sustaining of personal integrity, c the sustaining of professional integrity, d scientific knowledge and competence. The relationship between the students’ years of study and the attributes they specified was analyzed by a chi-square test. Results: 82 first year students and 61 fourth year students participated in the study. Students stated 594 attributes of a good nurse in the first-year and 387 in the fourth-year. They frequently 52.4%, 82.0% described a good nurse as having ‘professional competence’ both in the first and fourth year. However, when they were in the first and fourth-year, they mostly 49.0% and 42.6% described a good nurse with attributes related to ‘interpersonal relations and communication’. Students placed a greater emphasis on the attributes of ‘respectful’, ‘altruistic’, ‘patient’, ‘not attaching importance to material values’, and ‘loyalty to nursing’ in first year, and attributes of ‘empathy’, able to work in a team’, ‘responsibility’ ‘competence’ and ‘professional‘ in fourth year. Conclusion: While the emphasis on the attributes that are related to good nursing practices such as ‘able to work in a team’, ‘competency’ and ‘responsibility’ has increased; some attributes related to interpersonal relations and communication were decreased. Different educational methods could ensure maintaining, acquiring, and implementing important attributes for ‘a good nurse’
Medical ethics professionalism nursing education nursing students
Amaç: Çalışmada hemşirelik eğitimine yeni başlayan öğrencilerin iyi hemşirenin niteliklerine ilişkin düşüncelerinin mezuniyet aşamasına geldiklerinde değişip değişmediği ve değiştiyse ne yönde değiştiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Hastalar ve Yöntem: Çalışma 2010/2011 ve 2013/2014 akademik yılında bir sağlık yüksekokulunun hemşirelik bölümünde yürütüldü. Hemşirelik eğitimine başlayan 88 birinci sınıf öğrencisi çalışmaya katılmak üzere davet edildi. Öğrencilere ‘Sizce iyi bir hemşirenin sahip olması gereken özellikler ne olmalıdır?’ sorusunu içeren çalışma formu dağıtıldı. Aynı çalışma formu öğrenciler son sınıftayken tekrar dağıtıldı n=77 . Öğrenciler tarafından ifade edilen benzer nitelikler araştırmacılar tarafından bir araya getirilerek gruplandırdı. Elde edilen nitelikler a Kişilerarası ilişkiler ve iletişim, b Kişisel bütünlüğü korumak, c Mesleki bütünlüğü korumak, d Mesleki bilgi ve yeterlik için gerekli nitelikler olarak dört başlık altında toplandı. Belirlenen nitelikler ile öğrencilerin sınıfı arasındaki ilişki ki kare testi ile analiz edildi.Bulgular: Çalışmaya 82 %93,1 birinci ve 61 %79,2 dördüncü sınıf öğrencisi katıldı. İyi hemşirenin sahip olması gereken niteliklere ilişkin öğrenciler birinci sınıfta 594, son sınıfta 387 olmak üzere 981 nitelik ifade etti. Öğrenciler hem birinci sınıfta hem de son sınıfta iyi bir hemşireyi en sık birinci sınıf %52,4; dördüncü sınıf %82,0 ‘mesleğinde yeterli’ özelliği ile tanımlamıştı. Bununla birlikte her iki sınıfta da öğrencilerin en fazla birinci sınıf %49,0; dördüncü sınıf %42,6 ifade ettiği nitelikler ‘kişilerarası ilişkiler ve iletişim’ için gerekli niteliklerdi. Birinci sınıf öğrencileri ‘saygılı’, ‘fedakâr’, ‘sabırlı’, ‘maddi değerleri ön planda tutmayan’ ve ‘mesleğine sadık’ niteliklerini, dördüncü sınıfta ise ‘empati yapabilen’, ‘ekip çalışması yapabilen’, ‘sorumluluk sahibi’, ‘mesleğinde yeterli’, ‘mesleğini geliştiren’ ve ‘profesyonel’ niteliklerini daha sık ifade etti p
Tıp etiği profesyonellik hemşirelik eğitimi hemşirelik öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Sayı: 2 |