BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Self-Care Development Programs In Visually Impairment Students

Yıl 2019, Sayı: 2, 282 - 287, 01.06.2019

Öz

The aim of the study is to examine the effect of self-care development program on self-care skills in students with visual impairment. One group pretest and post-test semi-experimental design of the study consisted of primary school students between February-April 2015 of a school in Istanbul between the 2nd and 8th grades who were only visually impaired. It is aimed to reach the whole population instead of a sample group N=102 . Self-care self-efficacy scale, self-care screening and inspection form were used for data collection. The program was carried out in 8 weeks, three times each week. Before and after the program self-care surveys were carried out by the researchers and the data was saved in the inspection form. Final evaluation after the program and inspection evaluations after 4 weeks were done. The data were analyzed in the SPSS 22 packet program. Descriptive statistics number, percentage were used in the analysis of the data, cocran’s q test was used as the difference test. It was found that 64.9% of the students stated that they needed support in self-care. Self-care average was medium level. Significant differences were found in pre and post evaluation and inspection evaluation of students’ self-care screening hair hygiene oily hair , face hygiene face, eye, noise cleaning , skin hygiene lesion, sweat and dryness , oral hygiene plaque, yellowing of teeth, halitosis , nail hygiene long nails, and untidy and general appearance p

Kaynakça

  • https://www.unicef.org/turkey/dcd05/_sum05_3.html. (Erişim 02.04.2019).
  • Türkiye İstatistik Kurumu Nüfus, Demografi, Konut, Toplumsal Yapı, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları 2010. www.tuik.gov.tr
  • Çelebi K. Kıbrıs Türk Milli Eğitim Sistemi İçerisinde Yönetim Süreçleri Açısından Özel Eğitim Hizmetlerinin Konumu KKTC’de Özel Eğitim Gereksinimli Birey Ve Ailelerine Sunulan Hizmetlerin Yeterliliğinin Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Lefkoşa, 2004.
  • Açıl Arğun D. Görme Engelliler Okulunda Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Sorunlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2010.
  • Reidmiller L. Art for the Visually Impaired and Blind a Case Study of One Artist’s Solution. (Electronic Thesis or Dissertation)http://www. who.int/mediacentre/factsheets/fs352/ en/index. html
  • Dünya Engellilik Raporu, 2011. https://eyh.aile.gov.tr/uploads/ pages/dunya-engellilik-raporu-basilan/dunya-engellilik-raporu- indirmek-icin-tiklayin.pdf
  • MEB İstatistikleri 2010-2011 ET. 15.10.2014 Available at: www.tuik. gov.tr.
  • Bakoğlu E, Yetkin A. Hipertansiyonlu Hastaların Öz-Bakım Gücünün Değerlendirilmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000; 4: 41-9.
  • Ageborg M, Allenıus BL, Cederfjall C. Quality Of Life, Self-Care Ability and Sense of Coherence in Hemodialysis Patients. Hemodial Int 2005; 9: 8-14. [CrossRef]
  • Akyol AD, Karakovan A. Hemodiyalize Giren Hastalarda Yaşam Kalitesi Ve Öz Bakım Gücü İle Bunlar Üzerine Etkili Değişkenlerin İncelenmesi. Ege Tıp Dergisi 2002; 41: 97-102.
  • Varol N. Beceri Öğretimi ve Öz Bakım Becerilerinin Kazandırılması Kitabı. 2013, 7. Baskı, Kök Yayıncılık.
  • Şahan E. Kronik Böbrek Yetmezliği Tanısı ile İzlenen Adölesanlarda Yaşam Kalitesi ve Öz Bakım Gücü Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Ankara, 2010.
  • Coştan Şimşek D. İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerine Verilen Planlı El Yıkama Eğitiminin El Yıkama Davranışı Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Ana Bilim Dalı, Ankara, 2012.
  • Kitiş Y., Bilgili N, İlköğretim Öğrencilerinde El Hijyeni ve El Hijyeni Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2011; 4: 93-102.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü. Eğitimciler İçin Eğitim Rehberi Sağlık Ve Sağlığın Korunması Modülleri El Kitabı. Ankara, 2008.
  • Chan BC, Sigafoos J. Does Respite Care Reduce Parental Stress in Families With Developmentally Disabled Children? Child & Youth Care Forum 2002; 30: 253-63.
  • Ar F, Kılıç E, Akpay Yarpuzlu A. A Study of Learning Assessment of Personal Hygiene Skills of Mentally Retarded Individuals in Drop-In Day Care Services. Turk J Med Sci 2008; 38: 447-53.
  • Goudie A, Havercamp S, Ranbom L, Jamieson B. Caring for Children with Disabilities in Ohio: The Impact On Families. Ohio Developmental Disabilities Council, http: //www.ddc.ohio.gov
  • Ergün A. Hemşirelik Bakımı Sınıflama Modelleri Doğrultusunda Okul Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul, 2003.
  • Yavuz B. Serebral Palsili Çocukların Öz Bakım Becerilerini Gerçekleştirme Düzeyleri ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, 2006.
  • Güler G, Kubilay G. Bir İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Fiziksel Bakım Sorunlarının Belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2004; 26: 60-5.
  • Gür K, Ergün A, Yıldız A. ve ark. Bir İlköğretim Okulunda Omaha Problem Sınıflandırma Listesine Göre Öğrencilerin Sağlık Problemleri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2008; 10:1-14.
  • Çivi S, Koruk İ, Konya ili Hasanköy Sağlık Ocağı Bölgesindeki İlköğretim Okulu 1.Sınıf Öğrencilerinin Genel Sağlık Düzeyi. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 2003; 60: 87-94.
  • Başıbüyük GÖ, Hubbezoğlu İ. Sivas İl Merkezinde Bulunan İlköğretim Çağındaki Çocukların Ağız Diş Sağlığı Durumu ve Alışkanlıklarını Belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2007; 1: 59-71.
  • Reddy KVKK, Sharma A. Prevalence of Oral Health Status in Visually İmpaired Children. Journal of Indian Society of Pedodontics and Preventive Dentistry 2011; 29: 25-7. [CrossRef]

Görme Engelli Öğrencilerde Öz Bakım Geliştirme Programının Etkinliği

Yıl 2019, Sayı: 2, 282 - 287, 01.06.2019

Öz

Çalışmanın amacı, görme engelli öğrencilerde öz bakım geliştirme programının öz bakım becerileri üzerine etkisini incelemektir. Tek gruplu ön test-son test yarı deneysel tasarımlı çalışmanın evrenini, Şubat-Nisan 2015 tarihleri arasında İstanbul ilinde bir görme engelli ilköğretim okulunda öğrenim gören 2-8. sınıf öğrencilerinden, görme engeli dışında herhangi bir engeli olmayan öğrenciler oluşturdu, örneklem seçimi yapılmayarak tüm evrene ulaşmak hedeflendi N=102 . Verilerin toplanmasında sosyo-demografik anket formu, öz bakım gücü ölçeği, öz bakım tarama ve izlem formu kullanıldı. “Görme engelli öğrencilerde öz bakım geliştirme programı’’ haftada 3 gün süre ile 8 hafta uygulandı. Program, öğrencileri ve okul toplumunu içine alan aktiviteleri içermekteydi. Program öncesinde ve sonrası araştırmacılar tarafından, öğrencilerin öz bakımına yönelik olarak taramaları yapılarak, öz bakıma yönelik tarama ve izlem formuna kaydedildi. Program sonunda son değerlendirme ve 4 hafta sonra izlem değerlendirmesi yapıldı. Veriler SPSS 22 paket programında analiz edildi. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler sayı, yüzde , fark testlerinden cocran’s q testi kullanıldı. Öğrencilerin %64.9’u öz bakımında desteğe ihtiyaç duyduğunu ifade etmiştir. Öğrencilerin öz bakım gücü orta düzeydedir. Öğrencilerin öz bakıma yönelik taramaları, saçlı deri ve saç temizliği saç yağlanması, saç kepeklenmesi, saç görünümü , yüz temizliği yüz, göz, burun, yüz genel temizliği , cilt temizliği ciltte lezyon, ter, kuruluk , ağız ve diş temizliği plak, diş sararması, ağız kokusu , tırnak temizliği tırnak yeme, tırnak kiri, tırnak uzunluğu , genel görünüm ön test, son test ve izlem testi değerlendirmelerinde istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur p

Kaynakça

  • https://www.unicef.org/turkey/dcd05/_sum05_3.html. (Erişim 02.04.2019).
  • Türkiye İstatistik Kurumu Nüfus, Demografi, Konut, Toplumsal Yapı, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları 2010. www.tuik.gov.tr
  • Çelebi K. Kıbrıs Türk Milli Eğitim Sistemi İçerisinde Yönetim Süreçleri Açısından Özel Eğitim Hizmetlerinin Konumu KKTC’de Özel Eğitim Gereksinimli Birey Ve Ailelerine Sunulan Hizmetlerin Yeterliliğinin Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Lefkoşa, 2004.
  • Açıl Arğun D. Görme Engelliler Okulunda Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Sorunlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2010.
  • Reidmiller L. Art for the Visually Impaired and Blind a Case Study of One Artist’s Solution. (Electronic Thesis or Dissertation)http://www. who.int/mediacentre/factsheets/fs352/ en/index. html
  • Dünya Engellilik Raporu, 2011. https://eyh.aile.gov.tr/uploads/ pages/dunya-engellilik-raporu-basilan/dunya-engellilik-raporu- indirmek-icin-tiklayin.pdf
  • MEB İstatistikleri 2010-2011 ET. 15.10.2014 Available at: www.tuik. gov.tr.
  • Bakoğlu E, Yetkin A. Hipertansiyonlu Hastaların Öz-Bakım Gücünün Değerlendirilmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000; 4: 41-9.
  • Ageborg M, Allenıus BL, Cederfjall C. Quality Of Life, Self-Care Ability and Sense of Coherence in Hemodialysis Patients. Hemodial Int 2005; 9: 8-14. [CrossRef]
  • Akyol AD, Karakovan A. Hemodiyalize Giren Hastalarda Yaşam Kalitesi Ve Öz Bakım Gücü İle Bunlar Üzerine Etkili Değişkenlerin İncelenmesi. Ege Tıp Dergisi 2002; 41: 97-102.
  • Varol N. Beceri Öğretimi ve Öz Bakım Becerilerinin Kazandırılması Kitabı. 2013, 7. Baskı, Kök Yayıncılık.
  • Şahan E. Kronik Böbrek Yetmezliği Tanısı ile İzlenen Adölesanlarda Yaşam Kalitesi ve Öz Bakım Gücü Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Ankara, 2010.
  • Coştan Şimşek D. İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerine Verilen Planlı El Yıkama Eğitiminin El Yıkama Davranışı Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Ana Bilim Dalı, Ankara, 2012.
  • Kitiş Y., Bilgili N, İlköğretim Öğrencilerinde El Hijyeni ve El Hijyeni Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2011; 4: 93-102.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğü. Eğitimciler İçin Eğitim Rehberi Sağlık Ve Sağlığın Korunması Modülleri El Kitabı. Ankara, 2008.
  • Chan BC, Sigafoos J. Does Respite Care Reduce Parental Stress in Families With Developmentally Disabled Children? Child & Youth Care Forum 2002; 30: 253-63.
  • Ar F, Kılıç E, Akpay Yarpuzlu A. A Study of Learning Assessment of Personal Hygiene Skills of Mentally Retarded Individuals in Drop-In Day Care Services. Turk J Med Sci 2008; 38: 447-53.
  • Goudie A, Havercamp S, Ranbom L, Jamieson B. Caring for Children with Disabilities in Ohio: The Impact On Families. Ohio Developmental Disabilities Council, http: //www.ddc.ohio.gov
  • Ergün A. Hemşirelik Bakımı Sınıflama Modelleri Doğrultusunda Okul Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul, 2003.
  • Yavuz B. Serebral Palsili Çocukların Öz Bakım Becerilerini Gerçekleştirme Düzeyleri ve Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, 2006.
  • Güler G, Kubilay G. Bir İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Fiziksel Bakım Sorunlarının Belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2004; 26: 60-5.
  • Gür K, Ergün A, Yıldız A. ve ark. Bir İlköğretim Okulunda Omaha Problem Sınıflandırma Listesine Göre Öğrencilerin Sağlık Problemleri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2008; 10:1-14.
  • Çivi S, Koruk İ, Konya ili Hasanköy Sağlık Ocağı Bölgesindeki İlköğretim Okulu 1.Sınıf Öğrencilerinin Genel Sağlık Düzeyi. Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi 2003; 60: 87-94.
  • Başıbüyük GÖ, Hubbezoğlu İ. Sivas İl Merkezinde Bulunan İlköğretim Çağındaki Çocukların Ağız Diş Sağlığı Durumu ve Alışkanlıklarını Belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2007; 1: 59-71.
  • Reddy KVKK, Sharma A. Prevalence of Oral Health Status in Visually İmpaired Children. Journal of Indian Society of Pedodontics and Preventive Dentistry 2011; 29: 25-7. [CrossRef]
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Kamer Gür

Ayşe Balcı Sezer

Meryem Kübra Şentürk

Esra Sağlam

Kevser Top

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Sayı: 2

Kaynak Göster

EndNote Gür K, Sezer AB, Şentürk MK, Sağlam E, Top K (01 Haziran 2019) Görme Engelli Öğrencilerde Öz Bakım Geliştirme Programının Etkinliği. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2 282–287.