Objectives: This research was performed to determine healthy lifestyle behaviors of university students as a descriptive study. Patients and Methods: The universe of this research was constituted by the students N=480 of Mehmet Akif Ersoy Üniversity Gölhisar Vocational School of Health Services and Nişantaşı University Vocational School of Health Services between 2012-2013 academic education term. A survey sheet rating students’ demographic socio-cultural characteristics and The Healthy Lifestyle Behaviors Scale II HLSBsII have been used and research data was collected by face-to-face application of survey by a researcher. The data was assessed in computer with the percentage, Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U tests. Results: As a result of the research, Mean HLSB II Scale score of the students was estimated to be 127.05±20.35 points. Of female students subscales health responsibility, nutrition, and stress management median score was statistically significantly higher than males p
Amaç: Bu araştırma, meslek yüksekokulu öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak gerçekleştirilmiştir. Hastalar ve Yöntemler: Araştırmanın evrenini; 2012-2013 Eğitim Öğretim yılında Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Gölhisar Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu ve Nişantaşı Üniversitesi Meslek Yüksekokulunda okuyan 480 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, kişisel bilgi formu ile birlikte Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II SYBDÖ II kullanılmıştır. Veriler bilgisayar ortamında yüzdelik, Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırma sonucunda; öğrencilerin SYBDÖ II’den aldıkları puan ortalaması 127.05±20.35 olarak saptanmıştır. Kız öğrencilerin sağlık sorumluluğu, beslenme, stres yönetimi alt grubu puan ortancasının erkeklere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek olduğu p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015Issue: 1 |