Objective: This study was conducted in order to determine the degree of perception of students receiving education in health high school, regarding communication skills. The study investigated whether or not their perception of communication skills created a significant difference, according to certain variables, and also examined the correlation between their perception of communication skills and these variables.Methods: The sample group consisted of 289 students. Data regarding perceptions of communication skills was collected by using the “Communication Skills Evaluation Scale CSES ”. The data was analyzed by using frequency, Kruskal-Wallis H KW test, Mann-Whitney U U test and Spearman’s correlation analysis.Results-Conclusion: The majority of the population of the student group were female 67.1% with an age average of 21.16 ± 1.69. The CSES mean score of students was 102.54+11.44. Female students had higher perceptions of communication skills compared to male students p=0.002 . As academic success levels increased, the CSES mean scores significantly increased p=0.007 . There was a positive significant correlation between the number of siblings, academic success levels and the CSES scores. As a consequence, the perceptions of students receiving education in a health high school regarding communicational skills was related to academic success and the number of siblings. The increase of class year did not change perception of communication skills, which was remarkable. It was important to note that the perception of communication skills in male students, was lower and as their perception of academic success increased, their perception of communication skills could increase, as well
Amaç: Bu çalışma sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerine ilişkin algılarının ne düzeyde olduğunu belirlemek amacıyla yapıl dı. Araştırmada bazı değişkenlere göre iletişim becerisi algılarının anlamlı bir farklılık yaratıp yaratmadığı ve iletişim becerisi algısı ile bazı değişkenlerin ilişkisi araştı rıldı. Çalışma planı: Çalışmanın örneklemini 289 öğrenci oluş turdu. Araştırmada iletişim becerisi algılarına ilişkin veri ler “İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği İBDÖ “ ile toplandı. Verilerin analizinde; frekans, Kruskal-Wallis H KW test, Mann-Whitney U U test ve Spearman’s korelasyon analizi kullanıldı. Bulgular-Sonuç: Çoğunluğu kız %67,1 olan öğrenci grubunun yaş ortalaması 21,16 ± 1,69 olarak belirlendi. Öğrencilerin İBDÖ puan ortalamaları 102,54±11,44 idi. Kız öğrencilerin erkeklere göre p=0,002 iletişim becerisine yönelik algılarıdaha yüksekti. Akademik başarı derecesi yükseldikçe İBDÖ puan ortalamaları da anlamlı olarak yükselmekteydi p=0,007 . Kardeş sayısı ve akademik başarı algısı arasında pozitif yönde anlamlı bir korelasyon saptandı. Sonuç olarak, sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerisi algıları akademik başarı ve kardeş sayısı ile ilişkilidir. Sınıf düzeyinin yükselmesinin iletişim becerisi algısını değiştirmiyor olması dikkat çekicidir. Erkek öğrencilerin iletişim becerisi algısının düşük olması ve akademik başarı algısının yükselmesinin iletişim beceri algısını da yükseltmesi önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015Issue: 3 |