Purpose: The study was conducted to determine the knowledge, opinions and practices of pediatric nurses about therapeutic plays. Patients and Methods: This descriptive study was carried out with 126 nurses working in pediatric clinics in four hospitals in the provinces of Malatya, Diyarbakır and Batman between December 2016 and May 2017. The data were collected using introductory information form for nurses and questionnaires for evaluating nurses’ knowledge, opinions and practices about therapeutic plays. Percentiles, frequency, arithmetic mean and standard deviation tests were used in the evaluation of the data.Results: It was determined that 64.2% of the nurses considered the therapeutic play as a type of game that enables communication between the nurses and children, 83.3% was found to apply therapeutic plays to reduce the anxiety of children in the hospital, 53.1% was found to know how to explain the procedure to the children with medical toys, and 56.1% was found to know the method of letting children draw hospital-related pictures. Of the nurses, 90.2% stated that the children should not be scared in order to ensure their compliance with the procedures in the hospital, and 59.5% was found to apply the therapeutic plays occasionally due to a great number of patients.Conclusion: It was determined that pediatric nurses have an adequate knowledge about therapeutic play methods, but do not use them sufficiently in practice
Amaç: Bu araştırma pediatri hemşirelerinin terapötik oyuna yönelik bilgi, görüş ve uygulamalarını belirlemek amacıyla yapıldı. Hastalar ve Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı tipte, Aralık 2016-Mayıs 2017 tarihleri arasında Malatya, Diyarbakır ve Batman’da bulunan dört hastanenin pediatri kliniklerinde çalışan 126 hemşire ile yapıldı. Veriler; hemşireler için tanıtıcı bilgi formu ve hemşireler için terapötik oyun bilgi, görüş ve uygulama değerlendirme formu ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma testleri kullanıldı.Bulgular: Hemşirelerin %64.2’sinin terapötik oyunu; hemşire ile çocuk arasında iletişimi sağlayan bir oyun türü olduğunu; %83.3’ü çocuğun hastanede anksiyetesini azaltmak için uyguladığını, %53.1’i çocuğa tıbbi oyuncakla işlemi anlatma, %56.1’i hastane ile ilgili resim çizdirme yöntemlerini bildikleri saptandı. Hemşirelerin %90,2’si çocuğun hastanede işlemlere uyumunu sağlamak için korkmaması gerektiğini söylediğini, %59.5’nin fazla sayıda hasta olduğu için terapötik oyunu ara sıra uyguladıkları saptandı. Sonuç: Pediatri hemşirelerinin terapötik oyun yöntemleri hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi oldukları ancak uygulamalarda yeterince kullanmadıkları belirlendi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Issue: 3 |