BibTex RIS Cite

Turkish Validity and Reliability of Primary Care Satisfaction Survey For Women

Year 2019, Issue: 1, 27 - 32, 01.03.2019

Abstract

Objective: This study was conducted methodologically for adapting the Primary Care Satisfaction Survey for Women into Turkish.Material-Method: The population of the study consisted of mothers who gave birth in a maternity hospital between July 2015 and May 2016 and met the inclusion criteria. The sample of the study consisted of 327 mothers who applied to the hospital in the postpartum period of 2 weeks-2 months and agreed to participate in the study. The data of the study were collected by using “Parent-Infant Information Form” and “the Primary Care Satisfaction Survey for Women PCSSW . The survey consists of a total of 16 items. Each item is scored from 1 not satisfied at all to 5 highly satisfied . While the lowest score obtained from the survey was 16, the highest score was 80. Expert opinions were consulted for the language validity of the survey. It was determined that there was a coherence among expert opinions regarding the items in the survey. Cronbach’s Alpha reliability coefficient and item analyses were performed for evaluating the reliability of PCSSW.Results: Correlation analysis was performed for construct validity of the survey and as a result of the analysis, it was determined that it could account mostly for 76.89% of total variance of the 16-item survey. For the reliability of the survey; the item-total score correlation values were determined between 0.427–0.785 and the Cronbach’s Alpha value was 0.93.Conclusion: It was determined that the Primary Care Satisfaction Survey for Women had a high Turkish validity and reliability. It is recommended to use the survey in evaluating the mothers’ satisfaction with healthcare services provided to them and their infants in the postpartum period

References

  • İlhan MN, Tüzün H, Aycan S, Aksakal FN, Özkan S. Birinci basamak sağlık kuruluşuna başvuranların sağlık hizmeti kullanma özellikleri ve bazı sosyoekonomik belirteçlerle değişimi: Sağlık reformu öncesi son saptamalar. Toplum Hekimliği Bült 2006;25:33–41.
  • Aksakal T, Bilgili N. Hemşirelik hizmetinden memnuniyetin değerlendirilmesi; jinekoloji servisi örneği. Erciyes Tıp Derg 2008;30:242–9.
  • Who.int. WHO Technical Consultation on Postpartum and Postnatal Care. WHO - World Health Organization. http://whqlibdoc.who.int/ hq/2010/WHO_MPS_10 03_eng.pdf?ua=1 Erişim Tarihi:15.04.2016.
  • Shaw E, Kaczorowski J. Postpartum Care - What’s new? Curr Op Obstet Gynecol 2007;19:561–7. [CrossRef]
  • Larsson BW, Larsson G, Starrin B. Patients. views on quality of care: a comparison of men and women. J Nurs Manag 1991;7:133–9. [CrossRef]
  • Yılmaz M. Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: Hasta memnuniyeti. C. U. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001;5:69–73.
  • Young GJ, Meterko M, Desai KR. Patient satisfaction with hospital care: effects of demographic and institutional characteristics. Med Care 2000;38:325–34.
  • Schmidt LA. Patients’ perception of nursing care in the hospital setting. J Adv Nurs 2003;44:393–9. [CrossRef]
  • Akin S, Erdoğan S. The Turkish version of The Newcastle Satisfaction With Nursing Care Scale used on medical and surgical patients. J Clin Nurs 2007;16:646–53. [CrossRef]
  • Şişe Ş. Hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyeti. Kocatepe Tıp Derg 2013;14:69–75.
  • Köşgeroğlu N, Acat MB, Karatepe Ö. Kemoterapi hastalarında hemşirelik bakımı memnuniyet ölçeği. Anadolu Psikiyatri Derg 2005;6:70–72.
  • Akın B, Çeber Turfan E. Doğuma hazırlık eğitimi alan ve almayan gebelerin doğumdan memnuniyetlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Derg 2016;8:1–16. [CrossRef]
  • Ercan İ, Kan İ. Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniv Tıp Fakültesi Derg 2004;30:211–6.
  • Gözüm S, Aksayan S. Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II. Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. Hemşirelik Araştırma Derg 2003;5:3–14.
  • Şencan H. Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik 1. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınevi; 2005.
  • Camacho F, Weisman C, Anderson R, Hillemeier M, Schaefer E, Paul I. Development and validation of a scale measuring satisfaction with maternal and newborn health care following child birth. Matern Child Health J 2012;16:997–1007. [CrossRef]
  • Yurdugül H. Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. http://yunus. hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/PamukkaleBildiri.pdf Erişim Tarihi:12.04.2016
  • Özdamar K. Paket Programlar İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Yayınevi; 2004.
  • Albayrak AS. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım; 2006.
  • Ateş C, Öztuna D, Genç Y. Sağlık araştırmalarında sınıf içi korelasyon katsayısının kullanımı. Turkiye Klinikleri J Biostat 2009;1:59–64.

Kadınlar İçin Birinci Basamak Sağlık Hizmeti Memnuniyet Anketi Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliği

Year 2019, Issue: 1, 27 - 32, 01.03.2019

Abstract

Amaç: Bu çalışma Kadınlar İçin Birinci Basamak Sağlık Hizmeti Memnuniyet Anketi’nin Türkçe’ye uyarlanması amacıyla metodolojik olarak yapılmıştır.Materyal-Metod: Araştırmanın evrenini, Temmuz 2015-Mayıs 2016 tarihleri arasında bir devlet hastanesinde doğum yapan, araştırmanın seçim kriterlerine uyan anneler oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini; doğum sonrası 2 hafta ile 2 ay arasında hastaneye başvuran, çalışmaya katılmayı kabul eden 327 anne oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında “Anne-Bebek Bilgi Formu” ve “Kadınlar İçin Birinci Basamak Sağlık Hizmeti Memnuniyet Anketi” KİBBSHMA kullanılmıştır. Anket toplam 16 maddeden oluşmaktadır. Her bir madde 1 hiç memnun değilim ’den 5 son derece memnunum ’e kadar puanlanmaktadır. Ölçekten alınan en düşük puan 16, en yüksek puan 80’dir. Ölçeğin dil geçerliği için uzman görüşlerine başvurulmuştur. Ölçekte yer alan maddelere ilişkin uzman görüşleri arasında uyum olduğu saptanmıştır. KİBBSHMA’nin güvenilirliğini değerlendirmek için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ve madde analizleri yapılmıştır.Bulgular: Ölçeğin yapı geçerliliği için korelasyon analizi yapılmıştır ve yapılan analiz sonucunda; 16 maddelik ölçeğin toplam varyansın en çok %76,89’unu açıklayabildiği bulunmuştur. Ölçeğin güvenirliliği için madde-toplam puan korelasyon değerlerinin 0,427–0,785 arasında ve Cronbach Alpha değerinin 0,93 olduğu saptanmıştır.Sonuç: Kadınlar İçin Birinci Basamak Sağlık Hizmeti Memnuniyet Anketi’nin Türkçe geçerlilik ve güvenirliğinin yüksek olduğu bulunmuştur. Anketin postpartum dönemde annelerin kendileri ve bebeklerine verilen sağlık hizmetinden duydukları memnuniyetin değerlendirilmesinde kullanılması önerilmektedir

References

  • İlhan MN, Tüzün H, Aycan S, Aksakal FN, Özkan S. Birinci basamak sağlık kuruluşuna başvuranların sağlık hizmeti kullanma özellikleri ve bazı sosyoekonomik belirteçlerle değişimi: Sağlık reformu öncesi son saptamalar. Toplum Hekimliği Bült 2006;25:33–41.
  • Aksakal T, Bilgili N. Hemşirelik hizmetinden memnuniyetin değerlendirilmesi; jinekoloji servisi örneği. Erciyes Tıp Derg 2008;30:242–9.
  • Who.int. WHO Technical Consultation on Postpartum and Postnatal Care. WHO - World Health Organization. http://whqlibdoc.who.int/ hq/2010/WHO_MPS_10 03_eng.pdf?ua=1 Erişim Tarihi:15.04.2016.
  • Shaw E, Kaczorowski J. Postpartum Care - What’s new? Curr Op Obstet Gynecol 2007;19:561–7. [CrossRef]
  • Larsson BW, Larsson G, Starrin B. Patients. views on quality of care: a comparison of men and women. J Nurs Manag 1991;7:133–9. [CrossRef]
  • Yılmaz M. Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: Hasta memnuniyeti. C. U. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001;5:69–73.
  • Young GJ, Meterko M, Desai KR. Patient satisfaction with hospital care: effects of demographic and institutional characteristics. Med Care 2000;38:325–34.
  • Schmidt LA. Patients’ perception of nursing care in the hospital setting. J Adv Nurs 2003;44:393–9. [CrossRef]
  • Akin S, Erdoğan S. The Turkish version of The Newcastle Satisfaction With Nursing Care Scale used on medical and surgical patients. J Clin Nurs 2007;16:646–53. [CrossRef]
  • Şişe Ş. Hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyeti. Kocatepe Tıp Derg 2013;14:69–75.
  • Köşgeroğlu N, Acat MB, Karatepe Ö. Kemoterapi hastalarında hemşirelik bakımı memnuniyet ölçeği. Anadolu Psikiyatri Derg 2005;6:70–72.
  • Akın B, Çeber Turfan E. Doğuma hazırlık eğitimi alan ve almayan gebelerin doğumdan memnuniyetlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Derg 2016;8:1–16. [CrossRef]
  • Ercan İ, Kan İ. Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniv Tıp Fakültesi Derg 2004;30:211–6.
  • Gözüm S, Aksayan S. Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II. Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. Hemşirelik Araştırma Derg 2003;5:3–14.
  • Şencan H. Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik 1. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınevi; 2005.
  • Camacho F, Weisman C, Anderson R, Hillemeier M, Schaefer E, Paul I. Development and validation of a scale measuring satisfaction with maternal and newborn health care following child birth. Matern Child Health J 2012;16:997–1007. [CrossRef]
  • Yurdugül H. Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. http://yunus. hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/PamukkaleBildiri.pdf Erişim Tarihi:12.04.2016
  • Özdamar K. Paket Programlar İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Yayınevi; 2004.
  • Albayrak AS. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım; 2006.
  • Ateş C, Öztuna D, Genç Y. Sağlık araştırmalarında sınıf içi korelasyon katsayısının kullanımı. Turkiye Klinikleri J Biostat 2009;1:59–64.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Dilek Küçük Alemdar

Funda Kardaş Özdemir

Publication Date March 1, 2019
Published in Issue Year 2019Issue: 1

Cite

EndNote Alemdar DK, Özdemir FK (March 1, 2019) Kadınlar İçin Birinci Basamak Sağlık Hizmeti Memnuniyet Anketi Türkçe Geçerlilik ve Güvenilirliği. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 1 27–32.